Het XX. Deel. Van de Ceremonien van het Vormsel
ende Biechte.
VAn waer komen de Ceremonien des Vormsels?
Van d'Apostelen tyden.
2. Met wat Olie worden wy gevormt?
Met Olie gemenght met balsem ende van den Bisschop
gewyt.
3. Wat beteeckent den welrieckenden Balsem?
De deughden Christi die wy moeten naer-volgen.
4. Waerom geeftmen het Vormsel op het voorhooft?
Om dat wy altyt gereet moeten wesen het Geloove te
beleyden.
5. Wat bediet den doeck die men voorbint in 't Vormsel?
Dien dient tot eere van de Heylighe Olie.
6. Waerom geeft den Bisschop eenen Kaeck smeet in 't
Vormsel.
Om ons gedachtigh te maken dat wy veel moeten verdragen.
7. Waerom neemt men eenen Peter in 't Vormsel?
Om sorge te draegen in 't geene dat den gevormden moet
weten.
8. Brenght dit officie oock jet anders mede als in het
Doopsel?
Iae 't: een Geestelijcke maeghschap, het Houwelijck
belettende.
9. Waerom knielt men in de Biechte met gevouwde
handen?
Tot een teecken van ootmoedigheyt en dat wy gesondight
hebben.
10. Waerom maecktmen in 't begin van de Biecht een
Cruys?
Om den Boosen vyant van ons te jagen.
11. Moet men de Voor-biechte seggen?
Het is seer goet maer niet noodtsakelijck.
12. Waer toe helpt ons de Benedictie des Priesters?
Tot de Goddelijcke gratie om te biechten.
13. Waerom geeft den Priester eenige penitentie naer de
biechte?
Tot voldoeninge van tydelijcke pyne die wy schuldigh syn.
14. wort dan de sonde niet vergeven door de Biechte?
Iae sy maer daer blijft eenige verbintenisse tot tydelijcke
straffe.
15. Verdienen wy niet meer straffe dan den Priester ons
opleyt?
Voorseker meer.
16. waerom leght den Priester ons de hant op het hooft?
Tot Teecken van macht ende vergiffenisse.
17. waerom sit den Priester gemeynelijck met gedeckten
hoofde?
Om dat hy als rechter Christus plaetse bedient.