Dietsche Warande en Belfort. Jaargang 145
(2000)– [tijdschrift] Dietsche Warande en Belfort– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 605]
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Peter Holvoet-Hanssen
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 606]
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zoals ik u eerder meldde (zelfs met een totaal overhitte brief naar Johan R., sorry - soms lonkt het dwangbuisGa naar voetnoot1 heb ik beslist geen essay in te zenden voor h.v.m. nummer. De aanzet was er wel maar mondde uiteindelijk uit in o.a. een gedicht met jambische tred. Door omstandigheden had ik te weinig tijd (en als ik die al eens had, begon ik intens te dichten). En vooral werd mijn intuïtie alsmaar krachtiger nl. mijn tijd te nemen / te wachten tot de tijd rijp was en vooralsnog was dit nét niet de tijd nòch het ‘project’ dat zich - voor een toch-niét-meer-debutant en o-al-veertiger als ik en het beweeglijk' element® - goed leende, voer voor te statische analytici en hun zucht naar Duidelijke Etiketten, en zzzzz z z
‘Let wel: iederéén is in potentie “een gezant”, als hij zoals het leven zelf de uitersten wil aaneenschakelen: spel en ernst, ratio en affect, statische en (soms verwoestende) dynamische kwaliteit (R. Pirsig), Literatuur en lichtvoetigheid, licht en donker / napalm mét rozengeur,.... Op verkenning met vitaliteit ondanks àlles, tegen ver(s)t(r)akking: het lacht luid het cultuursnobisme uit én gesteriliseerde tovenaarsGa naar voetnoot2 ten tijde van deze post-post-moderniteit = de gerecycleerde leegloop der ideeën, ten tijde van “gevaarlijk ongevaarlijke paarse veelzijdigheid”,...’
Let wel: ik bedank u allen - het had een mooie gelegenheid geweest om dingen scherper te | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 607]
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
stellen. Meer en meer kreeg ik echter de behoefte om misverstanden of lacunes, groot en kleinGa naar voetnoot3 rond Mijn Werk recht te zetten: maar zoals u in bijgevoegde voetnoot misschien kan ontcijferen: werkt eerder averechts, ontluisterend,... O, ik heb al zoveel aandacht mogen krijgen! + werkt niet bepaald opheffend, warrig tot zielig ← vind ik (+ tijdschrift → opzet) onwaardig.
Het slot van mijn ‘triptiek’Ga naar voetnoot4 is essentieel om wat ik met ‘het beweeglijk' element’ bedoel mogelijk beter aan te voelen (eigenlijk staat het er allemaal in en voelbaar tussen de regels, 't hangt van ieders schotelantenne af in hoeverre signalen worden opgevangen). VOORAF Mijn Poëtica echter eens te gaan duiden zou te veel ont-toveren; nadien - of toch na enkele voorpublicaties - wil ik als dat wenselijk is 't een en 't ander verder uiteenzetten - helder (!) zelfs, graag zelfs. Maar staar u niet té veel blind op de term ‘beweeglijk' element’ (☹, ik heb hier iets gelanceerd en 't heeft bv. niets met het opzet van Ruben Van Gogh te maken). Ay! Ik wil vooral goede gedichten schrijven d.i. - voor mij - o.a. spontaniteit behouden en tegelijkertijd hyperperfectionistisch zijn. Dàt bedoel ik met ‘de geslepen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 608]
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
dynamiek der tuimelaars’ betrachten. Speelvogel Tursiops truncatus weerspiegt de blik van de kijker, zo ook functioneren mijn twee eerste bundels = organismen (dus splitsend, schakelend), ze weerkaatsen blik en aard van de lezer. De schubben en ‘pellekes’ op mijn hoofd waren een signaal: ik zat in een schaak(mat)positie. Ik rook een vossenval. Dus dacht ik: ik schrijf een stukje - ontboezemingen in het vossenvel. Maar rekel en moer kunnen zich niet te veel met het eigen ego bezighouden (al wordt het op tijd afgebroken of krijgt het een les van een onverwacht element). De vos probeert zich vooral in stand te houden. Inventariseert zijn omgeving. Door te inventariseren probeert hij zijn biotoop zuiver te houden van verontreiniging. Maak van de vos geen symbool van de buitenstaander want een vos is zoals het leven zelf. Soms speels en schattig & dan plots kwaadaardig uithalend. Staat erin én erbuiten. Krijgt hij/zij te weinig aandacht kan hij/zij in stilte worden uitgerookt of verzwegen. ‘Schaak.’ Soms speelt de vos (laat ons even ‘hij’ nemen) het spel mee. Dan begint de vossendans, rennend achter zijn staart. Hij hypnotiseert zijn prooiGa naar voetnoot5. ☛ Krijgt de vos té veel aandacht voor zijn eigen goed, is hij te opzichtig aanwezig, duikt hij onder, zolang als het moet. Dan leest hij ‘De fantastische meneer vos’ (van Roald Dahl) voor aan zijn kroost en wil hij graag éindelijk de nieuwe roman van E. Fosnes Hansen (met 1 s) lezen. Dus zélfs geen stukje... Let wel, al is dit weer een koortsig schrijven: ik ben (meestal) geen delirerend dichter - ik weet (vooralsnog) wat ik doe - op een glijbaan met exacte coördinaten. Dat er echter iets moet gebeuren, ik voel het aan. Momenteel dialogeer ik bv. met dichter en essayist [de nog te onbekende] Han van der Vegt, die stelt momenteel 8 ‘Vegt-regels’ op. Regels tegen wil en dank. Een mogelijke - strijdbare - piste? Maar nu wil ik even rust, ten bate van mijn poëzie. Ik hoop dat u dit begrijpt en dat de betrokkenen niet (te) gepikeerd zijn. Let wel: al ben ik 40 (en zal ik wel tot mijn 50 ‘jong dichter’ zijn) blijft mijn motto - als een boekanier van goede sier - dat van J. Cocteau: ‘soyons courageux, soyons fous’. Panelgesprekken zijn niet bepaald mijn biotoop maar zo u mij uitnodigt, scherp ik mijn sabel. ‘Aan tafel - euh, ENTEREN.’
Met vriendelijke groet,
Péter /Holvoet-Hanssen (Pierre Creuxpied / J. Enterhaeck / P.P. Spumanti)
N.B.: mijn hoofd is ‘als kaas vol gaten’ maar gelukkig heb ik een stevige hersenpan zoals H. Houdini of deze regels waren al gaan vliegen. Op mijn toekomstig essay, op u - gezondheid! | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 609]
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P.S.: 't essay dat er dra/ooit komt, over ‘het beweeglijk' element’ (niét beweeglijke ← wàt een gevoelige tenen....), is een hels werkje want een vloeibare instelling en niet-statische visie in vaste (schrijf)vorm te stollen, is geen sinecure. Veel moet ingecalculeerd worden of onderhuids voelbaar zijn.. - Hoe ik in '89 al, te moe om wakker te blijven en te wakker om te slapen, voorbíj het vijfde elementGa naar voetnoot6 op zoek ging naar het zésde dat in min. 10 dimensies alle vormen kan aannemen (zoals in het nakende Santander) en zijn steven wendt ‘naar hemel 7’,... 〈In Santander blijft van alle personages slechts een opgejaagde vos over maar ook hij verdwijnt van het toneel (misschien heeft hij er gewoon genoeg van); er klinkt muziek: de minstreel die voor zijn - veeleisende - muze zingt: ‘Mijn naam is Santander, ik ben op weg naar Santander.’ Vrijblijvend is dit wijsje niét. Zigeunerlied. Met gratis foto: bloederige hersenklomp. Made in Kosovo.) - Illusies? ‘Maar illusie is afgeleid van het Latijnse woord ludere, dat “spelen” betekent. En iedereen weet dat ook een spel werkelijkheid is.’ Zo sprak Hugo Pratt ten tijde van Corto Maltese. Ken of herlees uw klassiekers. - Over verzen als fotonen: als er al geen zender is, vinden en zenden ze zichzelf uit. (Hoe zit het trouwens met de ‘tachyons’ die sneller dan het licht zouden reizen?) Lichtdeeltjes, stand-by om dwars door tijd en ruimte te vliegen, lustig ‘op alexandrijnen of in een vierkwartsmaat’ tonen een derde, dansende weg - een zoektocht (al dooft dit heelal uit / líjkt het te blijven uitdijen) naar de ultieme melodie (alle uitersten inclusief), levenslustig én geknakt, verbeten. - Sterren die clusters vormen, een ‘linkshandig, zero energie universum’ (John Gribbin). Johnny: ‘The neat symmetry in this pattern, with three pairs of quarks and three pairs of leptons, hints at some deep truth about the physical world, but it is not yet clear what it is.’ La Trinité. In de betere boekhandel. - Laat alles na de oerknal maar verklaard worden. Poëzie - als muziek - voor mens én hond (niet meer dan een evidente uitdaging, vind ik) speelt met ervoor en erbuiten, erin en ermee. Intuïtie op scherp, herwaarderen we het spel, kühl und sternhell, op avontuur én klinisch onderzoek maar met bravoure in het vaandel: ‘spelenderwijs ontdekken snuffelende kinderen in de / voetsporen van Einstein formules op een narrenpak.’ Door op díe manier (macro = micro) 〈mogelijk multi-holistisch doch〉 stevig ín het leven te staan, jong-lerend op de ijsschotsen, is ze al een aantijging op zich. Is door haar vuige aanwezigheid alleen al een buitenbeentje - heden ten dage... Vallen we in een zwart gat (komt er iets aan de andere kant uit: ja → wat?), hebben wíj soms goed gelachen in dit tranendal! - ‘Geen structuur’ en dan zie je ineens waan-zinnig, over-zinnig veel structuur... - Dus koppel Lila van Robert M. Pirsig aan Pantagruel van Rabelais, de Sutra met Kama, etc. Laat jong en oud Beloega lezen, de grensverleggende (soms donkere en tegelíjk hilarische maar steeds vitale) jeugdroman van Noëlla Elpers - mijn kaperskapiteine - i.s.m. ondergetekende (2001). Genoeg reclame - vlug: Aspirine, Perdolan, Neurofen, Dafalgan Codeïne®®®®! | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 610]
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Coördinaten voor wolkengaten: the poppies blow
|
|