millénaire-aflevering, met veel décadence, lichamelijkheid, piercing, automutilatie en SM. Maar dan kun je beter naar New York vliegen, om er het trendy SM-restaurant ‘La Nouvelle Justine’ te bezoeken (206 West 23rd Street), waar een schaars geklede serveuse (latex en jarretels) je in het Frans zal vragen: ‘Et pour vous, ce sera? La fessée? Ou vous préférez le dressage, le fetishisme du pied, l'infantilisation, l'insulte ou l'humiliation publique?’
We besloten toen langs de band te spelen. Gastredacteuren Luuk Gruwez en Eriek Verpale aanvaardden de opdracht om aan een groot aantal Nederlandstalige prozaschrijvers van hun keuze te vragen om een brief te schrijven over zowel hun persoonlijke levensgeschiedenis als over de ‘zieltogende’ eeuw. Zo werd er toch flink wat fin de millénaire in het nummer binnengesmokkeld. In hun verantwoording Last Post hebben Gruwez en Verpale het over ‘een bont allegaartje’, waarmee ze verwijzen naar de zeer uiteenlopende toon van de brieven, maar ook naar de parafernalia: een grondvergunning op het kerkhof, een foto van een auteur met zijn oma aan de Belgische kust, een fotoserie over Adolf Hitler, een zeemansboek, het speelplein van St.-Ursula, een UNHCR-card, een échte schrijversvrouw met roze truitje in roze tuinzetel onder roze parasol, een krantenartikel over Manchester United, foto's van Norodom Sihanouk, een oude nieuwjaarsbrief. Grote historische gebeurtenissen en kleine persoonlijke anekdotes wisselen elkaar af.
De vijfendertig brieven en de bijpassende illustraties flitsen voorbij als een soms grappige en soms gênante reality show, een licht verbijsterend docudrama van de Nederlandse en (vooral) Vlaamse literatuur. Literaire hoogstandjes en melige kitsch vormen een vreemd smakende cocktail.
Is de subjectieve encyclopedie van Gruwez & Verpale serieus bedoeld, of is het pure ironie? Ik antwoord met Peter Greenaway: ‘Hoe meer lijstjes, hoe meer absurditeit.’
Kun je een millennium beter eindigen dan met pure camp?
Hugo Bousset