blanke Afrikaner, zijn verkrampte religie, zijn blanke superioriteit, zijn onbuigzame racisme, zijn grote gelijk. Een schrijver die de Ideologie van de Afrikaner - het scheppen van een blank, raszuiver stuk Afrika als meestervertelling, als boereparadys - ontmantelt, schrijft een soort grensliteratuur, tast de grenzen tussen werkelijkheid en fictie, tussen het ik en de ander, tussen objectieve waarheid en subjectief discours af.
In die decentrerende context kan deze aflevering worden gelezen: het essay van Etienne van Heerden over Abraham H. de Vries geeft de ondertoon; de boventoon wordt gevoerd door Koos Prinsloo, die tot aan zijn vroege dood in 1994 tegen de patriarchale jachtverhalen van zijn grootvader in schreef door kosmopolitische, homo-erotische teksten. Voorts lezen we Riana Scheepers, geboren in Zoeloeland, die met haar feminiene verhalen een sterk machistische samenleving kritisch bevraagt. Ten slotte kijken we naar het plastische werk van de wereldvermaarde Marlene Dumas, in 1953 geboren in Kuilsrivier, sinds 1976 wonend en werkend in Amsterdam, maar zonder ‘echt’ land, ‘omdat ek tussenin staan - tussen alles’. Ze perverteert de wereld waar ze vandaan komt. Ze werkt graag met het zwarte model Maria Magdalena: de ‘bad girl’ wordt de tegenhanger van de ‘gay man’. Een ander model is Jezus als volmaakte minnaar, de mooiste van alle erotische mannen. Praise the Lord.
Marlene Dumas verwoordt uitstekend waar deze DWB-aflevering voor staat. ‘Kuns wat die reëls breek of verskuif, interesseer my.’ Om het nog anders te formuleren: het nummer verkent ‘het politieke potentieel van het postmodernisme’ (Van Heerden) - zoals ook gebeurde in afleveringen over onder andere video en terrorisme, het multiculturele, contaminatie en de stad, ontregelende fotografie, schrijven en engagement, het subversieve beeld... Waar Dirk van Bastelaere steeds prekeriger en hartverscheurender om roept - een ‘authentiek’ (sic!) ‘ethisch postmodernisme’: we dóen het. Maar natuurlijk niet altijd. Want het verschil is ons te lief.
Hugo Bousset