Dietsche Warande en Belfort. Jaargang 109(1964)– [tijdschrift] Dietsche Warande en Belfort– Auteursrechtelijk beschermd Vorige Volgende [pagina 229] [p. 229] [1964/4] Pierre Kemp Suite uit de verloren componist Aanstotelijk In de opmaak links van haar aangezicht wolkt een wang in zachtrood avondlicht en de mensen, die nog in bloemen geloven, zeggen: vrouwenschoonheid komt van boven. Maar ga er niet aan met vinger of mond, een eenzame jonge vrouw is juist daar te rond, al wil zij dat en blijft haar huidverdriet een verlangen naar wat niet kan in een liefdelied. Wilt gij de liefde ontmoeten stoot haar in de lenden met handen en voeten! [pagina 230] [p. 230] Frage und Antwort Zij nam wat grijs van wereldsteden en smeerde dat op haar wagen. Toen werd die wagen van het heden in het hedendaags model gedragen. Zij glimlachte tegen ieder bewoner van haar land en van daar buiten en iedere glimlach scheen schoner dan de voorgaande met hun luiten en fluiten. Waar haal je die antieke muzieken vandaan? Uit steden die nog naast de wegen staan. Zij missen de oude hotsende, botsende baan, maar wat gaat het je eigenlijk ook aan? [pagina 231] [p. 231] Vaarwel aan de groene vlaggen De groene vlaggen steken uit de bomen, het grote publiek weet van niets, maar toch die kunstenaar moet komen. De vlaggen begrijpen: hij zingt ons iets. Hij zet de hymnen van zijn ogen, al zijn die niet voor ons bedoeld, naar dat aanminnige bewogen waar hij zo alles voor voelt. Vlaggen, met mij is het haast gedaan! Ik moet en ik wil ook slapen gaan voorgoed en gaarne vergeten de inspiratie door de Muzen nog geweten! [pagina 232] [p. 232] Het nieuwe muziekpapier Hij plukte zijn landschapje op haar tuniek en zei: en nu vaarwel van mijn bureau! Ik kan niet leven van een blijvende muziek, ik wil veranderen naar nieuw ‘nu’ en doe dat zo: Ik tel de balken, waarover ik beschik en weet, dat wordt van eigen tijdsbestek, ik ben eenvoudig nog van 't ogenblik, maar bij een vijfde keer, word ik toch gek! Dat zing ik uit van binnen en naar buiten, ik zing dus nog: soms op gebroken ruiten? [pagina 233] [p. 233] Pleingeruis Bomen ruisen voor de hygiëne van hun grote stad en met nauw merkbare tenen wuiven ze elkander dat. Er zijn niet veel dichters in de straten die dit worden gewaar. De mannelijke tonen hoe ze op foto's praten, de vrouwelijke denken aan de daden van hun haar. [pagina 234] [p. 234] Le parfum enchante Vandaag heb ik harpenklank vernomen uit het land der Fransen. Hij kwam wel eens hedendaagser van tussen de bomen en liet zich dan minder dansen. Lang dacht ik: wie heeft daar met die snaren gesproken? doch de seconden zeiden niets op mijn vraag. Ik heb maar parfums geroken, parfums van Parijs-Vandaag. Het is hard voor mij te bekennen: ik ben al wat tientallen jaren oud - ik kan aan het modernste niet meer wennen, wijl ik meer van jeugdig muscus houd. [pagina 235] [p. 235] Stainless steel double edges razor-march (reclame-muziek) Vijf vingers over de linkerwang vijf vingers over de rechterwang ... geen woord... tot dubbel akkoord? maar niet gestoord. Toch zich voelen ellendig ... en de ogen zijn te behendig en de wimpers ritselen de leugen voort! [pagina 236] [p. 236] Accelerando Vol zit ik van een witte non, die op een wit orgel een ongeval van zon en slechte ogen speelt en mij daarmee verveelt. Het is al meer dan kwart voor vijven en ik moet die non nog uit mij schrijven. Vorige Volgende