Kronieken
Kroniek van de Vlaamse poëzie
Cami in Het Land Nod
door Jos de Haes
De verzenbundel Het Land Nod, door Ben Cami (C.P.J. van der Peet, Amsterdam, en De Sikkel, Antwerpen, 1954) is van literair-historisch belang omdat hij het eerst in onze poëzie een consequente en bovendien artistiek waardeerbare belijdenis van het Sartriaans getinte existentialisme laat horen. Andere dichters, geestesgenoten van Cami, hebben over hun angst, walg en wanhoop gesproken, maar geen deed het als hij, overtuigend en betrekkelijk beheerst. Misschien zou men kunnen vitten en, omdat Cami's tragiek hoofdzakelijk uit de afwezigheid van God voortkomt, twijfelen aan zijn existentialistische orthodoxie? Laten wij liever niet twijfelen en het spoken door zijn geest van een gehate God beschouwen als het pigment dat aan de leer wordt toegevoegd in Vlaanderen, waar de ‘vrij denkende’ zich dikwijls als een van God beroofde voordoet. Ook kan men van een dichter - hij denkt evengoed met zijn verbeelding, ritme, met zijn vorm dus, als met zijn begrippen - niet eisen dat hij over een feilloze philosophische denktechniek beschikt. Alleen moeten zelfs dichterlijke begrippen helder zijn, en op dat punt schiet, dunkt ons, de boodschap uit het land Nod tekort. Het is ons b.v. niet mogelijk uit te maken of, zoals uit de eerste gedichten kan blijken, God werkelijk bestaat, zij het als een onbereikbare, apathieke Schepper, dan wel of Hij alleen een waandenkbeeld is, geschapen uit blinde menselijke angst, zoals het verder in de bundel geschreven staat. Of wou de dichter suggereren dat het godsbegrip zich in de loop der eeuwen gewijzigd heeft en bezig is geheel te verdwijnen? Men kan alleen onderstellingen wagen en het spijtig vinden dat de begripsverwazing lectuur en interpretatie bemoeilijkt. Wel wetend dat de poëzie aan de woorden een gevoelswaarde geeft waardoor hun betekenis verder reikt dan hun begrippelijke inhoud, zal men bij Cami, omdat hij zich aanmeldt als drager van een boodschap, toch moeilijker dulden dat hij in de
romantische zelfberoezing met angst-, walg- en haatgevoelens, de controle over zijn denken laat verslappen.
Als boodschap is Het Land Nod een deels direct uitgesproken, deels mythische belijdenis van het existentialistisch angstgevoel. Door de hele bundel loopt een lijn, van 's dichters vereenzelviging met het bijbelse