gemeenschappelijke ontevredenheid, die geen verband houden met gestalssterkte. Eenzame ontevredenheid bestaat altijd en overal. Zij kan, over duizenden verspreid, broeien zonder eenig gevaar. Collectieve ontevredenheid is al gevaarlijk met een haard van enkelen. Eenzame ontevredenheid berust op feiten, een slechte wet, een onrecht enz. Collectieve berust op ideeën of slagwoorden. Deze ideeën en slagwoorden triomfeeren niet door de massa waaronder zij verspreid worden, maar door het talent, de energie, de oorspronkelijkheid van hen die ze verspreiden, ze leven inblazen. Wat men ook bewere, één man alleen kan dat niet, daar is een gansch gelid voor noodig. Dit gelid is niet te vinden in een democratisch regiem dat ruimte weet te geven aan alle krachten en dat weet te verzaken aan de keuze der gedweeë bruikbaren, aan het behoudsgezind schuwen der zelfstandigen, oorspronkelijken.
De voorliefde voor de gedweeën, die doorgaans de middelmatigen zijn en de angst voor felle persoonlijkheden, die doorgaans de begaafdsten zijn, openbaren zich niet alleen op politiek terrein. Geleidelijk worden administratie, gerecht en niet alleen deze, maar ook de leidersplaatsen die van wetenschappelijk of artistiek belang zijn, geleidelijk worden politiek en cultuur in handen gespeeld van de dienstbewijzers, de orthodoxen, de vleiers der meesters, de ‘menschen waarop men rekenen kan’. Dan is de wet der natuurlijke selectie geschonden, dan vervlakken politiek en cultuur. Zij worden pernicieus bloedarm, verliezen hun dynamisme, nemen geen nieuwe ideeën meer op, kunnen niet meer opveren. De gedienstigen hebben dan het rijk der brave mediocriteit gesticht. Dan vervalt de democratie, niet omdat zij te veel vrijheid toelaat, maar omdat zij de allereerste en allerhoogste vrijheid miskend heeft: de vrijheid zichzelf te zijn, zelfstandig, waardevol eerst en vooral als individu.
Dit alles ware met honderden practische voorbeelden toe te lichten. Een enkel slechts uit het buitenland: Voor het hoogleeraarsambt in de algemeene geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam werd Dr. Jan Romein afgewezen omdat hij... niet meer zoo volbloed communist is als hij dit