Jeruzalem
Voor de samensteller en lezer van Eyn corte decleringhe was Jeruzalem zowel in theologisch als in geografisch opzicht een centraal punt in de kosmos en in de heilsgeschiedenis van de mensheid. Jezus' geboorte, leven en dood worden zeer tastbaar gelokaliseerd, en er worden verbanden gelegd tussen onze verlossing, de schepping, en een aantal gebeurtenissen uit het Oude Testament.
Een eigenaardig gegeven vinden we in de passage waarin gezegd wordt dat een lans te Jeruzalem midden op de dag geen schaduw zou werpen op de data van de zomer- en winterzonnewende. Dat betekent, dat de zon op die data loodrecht boven die lans zou staan. Dit is onmogelijk, want in het eerste geval staat de zon loodrecht boven de Kreeftskeerkring (23o NB), in het tweede boven de Steenbokskeerkring (23o ZB). Wanneer hier bedoeld zou zijn, dat Jeruzalem op de evenaar ligt (die je dan als ‘het midden der wereld’ zou moeten opvatten), hadden hier wel de data van de lente- en herfstequinox (volgens de kalender in ECD: 13 maart en 16 september) genoemd kunnen worden.