De Boekenwereld. Jaargang 12
(1995-1996)– [tijdschrift] Boekenwereld, De– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 246]
| |
Bij de voorplaat
| |
Handenwarmer, drinkbeker of bloemenvaasOp de omslag van nummer één van deze jaargang was een boek van aardewerk afgebeeld. Dit exemplaar, dat in 1920 door het Rijksmuseum werd gekocht van prof. jhr. dr. J. Six, is geheel gedekt met wit tinglazuur en versierd in blauw, geel, oranje en paars. Op het voor- en achterplat is een cartouche afgebeeld met het wapen van Amsterdam (boven) en een landschap (beneden) dat vermoedelijk aan een prent ontleend is. Elk plat is tweemaal voorzien van de datering: Anno 1651. In het midden staan de initialen
Handenwarmer van aardewerk (24,4 × 17 × 8 cm) in boekvorm, 1651. Rijksmuseum, Amsterdam.
JS (horizontaal) en VM (verticaal).Ga naar voetnoot1. Op de rug is de band voorzien van vijf ribben met ertussen vier rozetten. De snede is mangaanpaars gespikkeld en voorzien van twee sloten. Over de functie van dit ‘boek’ wordt verschillend gedacht. Het exemplaar van het Rijksmuseum staat bekend als een handenwarmerGa naar voetnoot2. maar wordt ook wel omschreven als een bloemenvaasGa naar voetnoot3., hoewel de ronde opening aan de bovenzijde voor bloemen wel erg klein is. Diezelfde instelling bezit ook een ouder ‘boek’ van bruin aardewerk met eenvoudige ingesneden ornamenten en een tamelijk wijde opening aan de bovenzijde. Ook dit exemplaar werd samen met ruim honderd andere stukken aangekocht van prof. jhr. dr. J. Six. Het is vermoedelijk afkomstig uit Raeren of Frechen.Ga naar voetnoot4. Een soortgelijk boekje van bruin aardewerk wordt bewaard in de kapel van het Sint Annahofje in Leiden.Ga naar voetnoot5. Ook daarvan gaat het verhaal dat het bedoeld was om een gloeiend kooltje in te bewaren en zo de handen van de geestelijken warm te houden. Het exemplaar van het Openluchtmuseum, dat op het ene plat de letters GK draagt en op het andere het jaartal 1621, werd opgegraven in Rotterdam. In de in 1995 verschenen bestandscatalogus van dit museum wordt dat ‘boekje’ van aardewerk omschreven als een drinkbeker.Ga naar voetnoot6. Kortom veel zekerheid over de functie van dit soort ‘boeken’ bestaat er niet. | |
[pagina 247]
| |
SimpliciakastOp de tentoonstelling Van Piskijkers en Heelmeesters in Museum Boerhaave te Leiden was een reusachtig houten boek te zien.Ga naar voetnoot1. Het voorplat is beslagen met verguld koperen schildjes, waarop in reliëf de wapens zijn aangebracht van de assessoren van het Collegium Pharmaceuticum. In het midden prijkt een schild met een allegorie op de geneeskunst. De rug is voorzien van ribben en een titelschild met het opschrift Thesaurus Sanitatis (Schatkamer der Gezondheid). De snede is gemarmerd. Het boek staat op een soort piëdestal en het voorplat kan opengeslagen worden. Aan de binnenzijde is een landschap met allerlei exotische planten geschilderd. In het boek zelf is een groot aantal laatjes aangebracht waarin de simplicia (de grondstoffen voor
Simpliciakast van het Haagse apothekersgilde in de vorm van een boek, ca. 1660. De kast is 174 cm hoog, 120 cm breed en 57 cm diep. Museum Boerhaave, in langdurig bruikleen van het Stedelijk Museum ‘De Lakenhal’, Leiden.
medicijnen) zijn opgeborgen. Deze simplicia- of kruidenkast behoort al vanaf 1660 toe aan het Haagse apothekersgilde, de confrérie van St. Lucas Medecyn. Tijdens zijn examen moest de aspirant-apotheker uit deze kast de juiste simplicia tevoorschijn halen en hieruit een medicijn in de goede verhoudingen samenstellen. Tot 1798, toen het Haagse apothekersgilde werd opgeheven, was het ‘boek’ in gebruik. In 1806 kwam het in het bezit van de Commissie van Geneeskundig Toevoorzicht. Later in de 19de eeuw verhuisde het naar het Leids Academisch Ziekenhuis en in 1880 naar het Stedelijk Museum ‘De Lakenhal’. Tegenwoordig is de simpliciakast van het Haagse apothekersgilde te zien in Museum Boerhaave, dat dit curieuze object in 1931 in langdurig bruikleen heeft gekregen van het Stedelijk Museum ‘De Lakenhal’ in Leiden.Ga naar voetnoot2.
De simpliciakast van het Haagse apothekersgilde met geopende deur, ca. 1660. Museum Boerhaave, in langdurig bruikleen van het Stedelijk Museum ‘De Lakenhal’, Leiden.
| |
Optica | |
[pagina 248]
| |
Aan de piramidevormige optica, die zó kan worden ingeklapt, dat hij is op te bergen in een boekvormige doos, is in de eerste jaargang van De Boekenwereld al eens aandacht besteed.Ga naar voetnoot1. Samen met een collectie opticaprenten en een unieke fondscatalogus, uitgegeven door Robert SayerGa naar voetnoot2., werd deze opvouwbare optica van Engels fabrikaat in 1980 door freule C.J. Six aan het Rijksprentenkabinet geschonken. Op het titelschild van het boek is te lezen: Perspective Views.Ga naar voetnoot3. Hiermee worden z.g. opticaprenten bedoeld. Dit zijn etsen die men door een lens en een spiegel bekijkt waardoor dieptewerking waargenomen kan worden. Opticaprenten zijn vooral in Londen, Parijs, Bassano en Augsburg gemaakt. De piramidevormige optica van freule Six heeft aan de achterzijde een kaarsenhouder, waardoor de prenten ook 's avonds bekeken konden worden.
Een inklapbare piramidevormige optica die is op te bergen in een boekvormige doos, 55 × 38 × 11,5 cm. Indien uitgeklapt hoogte 70 cm. Rijksprentenkabinet, Amsterdam.
Achterkant van de piramidevormige optica met op de voorgrond een serie kaarsenhouders. Rijksprentenkabinet, Amsterdam.
| |
TheedoosWeinigen zullen vermoeden wat er schuilgaat in een stapel van zes boeken die om en om op elkaar liggen, d.w.z. de één met de rug en de ander met de snede naar voren. De stapel is gemaakt van hout en beplakt met gestempeld leer en een stijfselverfsnede. De vier onderste boeken dragen de fictieve titel Magazijn der Juffers deel i-iv. De onderste drie bevatten een doos met drie metalen theeblikjes. Het vierde en het vijfde boek vormen het deksel dat van binnen is bekleed met beschilderd (?) papier met een tuin in perspectief. In het bovenste en tevens kleinste boekje zit de sleutel. Het onderste boek (deel iv) bevat een laatje beplakt met sierpapier. De boeken zijn fraai gebonden en worden sinds de tentoonstelling Goud en velijn (1992) op grond van de stempels toegeschreven aan de Middelburgse binder Jan Dane (?-1783).Ga naar voetnoot1. Deze uitzonderlijke theedoos maakte tot 1962 deel uit van de verzameling Willem Hendrik Bal (1880-1962).Ga naar voetnoot2. Deze Middelburger van eenvoudige komaf (zijn vader had een bakkerszaak) legateerde in dat jaar zijn hele kunstcollectie aan de Staat der Nederlanden op voorwaarde dat de verzameling in zijn geboortestad tentoongesteld zou worden. Tegenwoordig zijn diverse stukken uit de collectie Bal te zien in het Zeeuws Museum te Middelburg. | |
[pagina 249]
| |
Theedoos verborgen in een stapel boeken. De banden zijn toegeschreven aan de Middelburgse boekbinder Jan Dane, ca. 1780. De afmetingen bedragen 15 × 22,5 × 13,5 cm. Zeeuws Museum, Middelburg (bruikleen Rijksdienst Beeldende Kunst, Den Haag, Afdeling Collectiebeheer, inv. nr. ab 1360).
| |
Geen boek en geen beursAan de Kingsfordweg in Sloterdijk staat het reusachtige gebouw van de Amsterdamse Belastingdienst. Het werd ontworpen door het Friese architectenbureau A. Bonnema voor uitgeverij Elsevier.Ga naar voetnoot1. Het gebouw is 84 meter hoog en heeft het uiterlijk van een opengeslagen boek. De ramen vormen de zetspiegel en de repeterende kopregel. Een dergelijke vorm was zeer toepasselijk bij het kantoorgebouw van een van Nederlands grootste uitgevers. Maar volgens Bonnema was het oorspronkelijk niet met die bedoeling ontworpen. In de volksmond heet het gebouw tegenwoordig De Knip, nu
Het gebouw van de Amsterdamse Belastingdienst aan de Kingsfordweg in Sloterdijk. Deze kantoorkolos werd oorspronkelijk gebouwd voor Elsevier en leek nogal op een opengeslagen boek (foto Chris van Houts).
de Belastingdienst erin gevestigd is. Men kan immers in het boekwerk even goed een geopende portemonnee zien. Maar geen van de twee ideeën lag volgens de architect ten grondslag aan dit kolossale kantoorgebouw in Sloterdijk. |
|