De Boekenwereld. Jaargang 10
(1993-1994)– [tijdschrift] Boekenwereld, De– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 23]
| |
Bij de nieuwe voorplaat
| |
[pagina 24]
| |
tussen die van Barend Boekman en Joep (Judah) Emmering.Ga naar eind6.
2. J. Weissenbruch, Portret van David Blok, 1856. Ets, diameter 34 mm. Rijksprentenkabinet, Amsterdam.
Jozef Blok is zijn leven lang actief geweest in Den Haag. Op maandag en vrijdag stond hij met zijn boeken op de Grote Markt voor de Boterwaag, terwijl hij op de overige werkdagen een vaste plaats had onder één van de colonnades op het Binnenhof.Ga naar eind7. Daar stonden de Bloks en de Grenades, een andere boekhandelaarsfamilie, elk aan een kant van de Stadhouderspoort.Ga naar eind8. Eén van die boekenkramen is vastgelegd op een schilderij van J.C.K. Klinkenberg (afb. 1), vermoedelijk daterend van 1874.Ga naar eind9. Dit paneel werd in september van dat jaar gekocht door de Haagse kunsthandel Goupil en ruim zeven maanden later verkocht aan de schilder/verzamelaar H.W. Mesdag.
3. J. Weissenbruch, De boekenkoopman David Blok, 1859. Pen en penseel, 155 × 96 mm. Rijksprentenkabinet, Amsterdam.
Blok verkocht in zijn stal behalve ‘rechtschapen’ boeken, d.w.z. verzamelaarsitems, ook allerhande literaire werken variërend van Dickens, Van Lennep en Multatuli tot Couperus, Van Eeden en Van Deyssel. Verder had hij een grote voorraad ‘dubbeltjesboeken’.Ga naar eind10. Zijn handelswaar betrok hij niet alleen van particulieren, maar hij kocht ook regelmatig op veilingen in Den Haag. Bij Nijhoff bood hij steevast op de grote pakketten. De onverkochte restanten van de veilingen van Nijhoff gingen ook altijd naar Blok, die er een streepje voor had op zijn collega's. Bijzondere affiniteit had hij met de Franse literatuur. Hoewel gezegd wordt dat hij geen interesse had voor de inhoud van zijn handelswaar, lijkt deze bewering enigszins gechargeerd. Jozef Blok haalde immers in 1892 Paul Verlaine naar Nederland voor diens legendarische bezoek aan ons land.Ga naar eind11. Na dat bezoek ontpopte de boekenkoopman zich ook als uitgever. Samen met Léon Vanier bezorgde hij in 1893 Verlaines Quinze jours en Hollande.Ga naar eind12. Naar aanleiding van deze uitgave wendde P.C. Boutens zich ook tot ‘Maison Blok’ met het verzoek zijn Verzen (1898) en later zijn Praeludiën (1902) uit te geven.Ga naar eind13. Maar hoofdzaak bleef voor Jozef Blok zijn handel in tweedehands boeken. De voorkeur van zijn klanten kende hij goed en bovendien had hij op bibliografisch terrein een fabelachtig geheugen. Niet voor niets werd hij de ‘open-lucht-bibliothecaris van het Binnenhof’ genoemd. De gebroeders Blok waren geliefd bij kunstenaars. Al in 1856 etste Jan Weissenbruch een portretje van David Blok (afb. 2). Drie jaar later maakte dezelfde kunstenaar een aquarel van hem (afb. 3).Ga naar eind14. Hij portretteerde David Blok zittend met een boek in de hand. De literator Carel Vosmaer, die goed bekend was met de kunstenaar, kreeg het schetsje vermoedelijk van hem cadeau.Ga naar eind15. Andere kunstenaars, zoals Matthijs Maris, hebben David Blok eveneens goed gekend. Toen Maris samen met zijn broer Jaap en de kunsthandelaar E.J. van Wisselingh een bezoek aan Amsterdam bracht, kwamen zij daar een oude bekende tegen, ‘het boeken Joodje [David] Blok, waar vader [Maris] altijd zijne boeken van kocht’.Ga naar eind16. Jozef Blok was evenmin een onbekende bij tal van kunstenaars. Zo had Vincent van Gogh begin 1882 ‘een verbazend koopje gehad aan prachtige houtsneden uit de Graphic, gedeeltelijk afdrukken niet van de clichés, maar van de blokken zelf. Precies de dingen waarnaar ik jaren verlangd heb. De tekeningen van Herkomer, Frank Holl, Walker en anderen. Ik heb ze gekocht van | |
[pagina 25]
| |
[Jozef] Blok de boekenjood en heb uit een enorme stapel Graphics & London News uitgezocht wat het beste was voor vijf gulden.’Ga naar eind17. Eind november 1882 schreef hij aan zijn broer Theo: ‘Weet ge wie ik vanmorgen getekend heb? Blok, de boekenjood, niet David, maar die kleine die op 't Binnenhof staat. Ik wou, dat ik er meer uit die familie had, want ze zijn wel echt als type. [...] Ik ben erg blij met Blok, hij brengt me dingen van veel jaren in herinnering; ik hoop, dat hij nog wel eens meer op een zondagmorgen zal komen’ (afb. 4).Ga naar eind18. Deze portrettekening, die op ruiten werd gebracht, is bewaard gebleven en bevindt zich nu in een particuliere collectie in ons land. Ruim tien jaar eerder was Jozef Blok bij zijn kraam op de Grote Markt geschilderd door de Haagse kunstenaar Theodorus Ludovicus (‘Dorus’) Mesker (afb. 6).Ga naar eind19. Aan dit schilderij, dat in het Haags Historisch Museum hangt, ging een tekening in zwart krijt en waterverf vooraf die bewaard wordt in het Rijksmuseum Kröller-Müller (afb. 5).Ga naar eind20. Bij deze boekenstal staat rechts de eigenaar, Jozef Blok, en zit links zijn oudste dochter Esther. Van het schilderij bestaat nog een variant die vorig jaar bij Christie's in Amsterdam ter veiling kwam (afb. 7).Ga naar eind21. Achterop dit paneel was een oud briefje geplakt met de mededeling dat de heer met hoge hoed en stok in het midden vermoedelijk Willem Maris is, de leermeester van Th.L. Mesker. De tekening en de twee schilderijen vertonen enkele verschillen. Zo zien we op de tekening aan de rechterkant van de boekenstal een portefeuille met prenten (en tekeningen?). Op de versie in het Haags Historisch Museum staat die prentenmap aan de linkerzijde tegen een stoel, waaraan ook een jas hangt. Op de variant die vorig jaar geveild werd, ontbreken de stoel en de map en is tevens het dekzeil van de kraam vervangen door een parasol. Op alle drie de werken is de Haagse Boterwaag duidelijk te herkennen. Naar het schilderij uit het Haags Historisch Museum maakte J.J. Mesker, een oudere broer van de schilder, in 1879 een litho voor de Kunstkronijk die spiegelbeeldig is aan het schilderij (afb. 8).Ga naar eind22. Deze prent is regelmatig afgebeeld met verschillende onderschriften. In 1905 gaf P.A.M. Boele van Hensbroek in zijn artikel ‘Iets over den Haagschen boekhandel in de 19de eeuw’ de correcte beschrijving van de voorgestelden.Ga naar eind23. A.C.J. de Vrankrijker beschreef 35 jaar later Bloks boekenstal in Vijf eeuwen BOEK in Nederland als: ‘Boekenkraam op de vroegere Botermarkt te Amsterdam (19e eeuw)’.Ga naar eind24. Deze auteur had zich er kennelijk geen rekenschap van gegeven dat de Amsterdamse Botermarkt in 1852, na de plaatsing van Rembrandts beeltenis door Louis Royer, was omgedoopt tot Rembrandtsplein. Bovendien was een dergelijke boterwaag niet op de voormalige Botermarkt te vinden. Vermoedelijk op grond van informatie van de vermaarde Haagse antiquaar Max Elte, wiens vader een schoonzoon was van Jozef Blok, kon de vrouw achter de kraam geïdentificeerd worden.Ga naar eind25. In de publikatie Verlaine in Nederland uit 1985 werden het Haagse schilderij, de litho en de tekening van Van Gogh met elkaar in verband gebracht.Ga naar eind26. Thans kunnen daaraan weer enkele verwante schilderijen en tekeningen worden toegevoegd. ■
4. Vincent van Gogh, De boekhandelaar Jozef Blok, 1882. Potlood, krijt en penseel, op ruiten gebracht, 385 × 260 mm. Particulier bezit (foto A. Frequin, Den Haag).
| |
[pagina 26]
| |
5. Th. L. Mesker, Studie van het boekenstalletje van Jozef Blok op de Grote Markt in Den Haag, ca. 1877/'78. Zwart krijt en penseel, 180 × 232 mm. Rijksmuseum Kröller-Müller, Otterlo.
6. Th.L. Mesker, Het boekenstalletje van Jozef Blok op de Grote Markt in Den Haag, ca. 1877/'78. Olieverf op doek, 47 × 56 cm. Haags Historisch Museum, Den Haag.
| |
[pagina 27]
| |
7. Th.L. Mesker, Het boekenstalletje van Jozef Blok op de Grote Markt in Den Haag, 1877. Olieverf op paneel, 21,5 × 28,5 cm. Particulier bezit.
8. J.J. Mesker naar Th.L. Mesker, Het boekenstalletje van Jozef Blok op de Grote Markt in Den Haag, 1879. Litho (gedrukt door S. Lankhout & Co, 's-Gravenhage), 170 × 225 mm. Verzameling Gemeentearchief, Den Haag.
|
|