42.114 Kirst, Hans Hellmut
83: 89
TOKIO-SORGE ANTWOORDT NIET. Vert. uit h. Duits [Die letzte Karte spielt der Tod] dr M.G. Schenk - Baarn, De Boekerij; Antwerpen, Mertens & Stappaerts, 1957 (23 × 15) 240 blz.
geb. 140 fr.
II-III - Het spionage-geval Sorge blijft blijkbaar de schrijverswereld intrigeren, want, na Meissners recente ‘Tokio 1941’, krijgen we hier de bekende auteur van de best-seller-reeks ‘08/15’ over hetzelfde thema aan het woord. Zeggen we dadelijk dat Kirsts boek het op alle gebied moet afleggen tegen eerst genoemde. Meissner, destijds verbonden aan het Duitse gezantschap te Tokio, schreef zijn literair hoogstaand werk uit de eerste hand, terwijl Kirst, die klaarblijkelijk nooit een voet in Japan heeft gezet, zijn gegevens - naar eigen bekentenis - uit kranten en revues heeft geput. Zijn Sorge en het hele gebeuren rond deze meester-spion verschillen dan ook aanzienlijk met wat we in ‘Tokio 1941’ te lezen kregen. Van Japan en de daar toenmaals heersende sfeer vernemen we praktisch niets. Vage, onwaarschijnlijke en op het sensationele afgestemde rauwe erotiek en zuiptonelen (minstens een fles whisky per bladzijde) trachten te vergeefs het gebrek aan ernstig feitenmateriaal en lokale kleur te verdoezelen. Hier leren we Sorge als een menslievende, overtuigde kommunist kennen, die er uiteindelijk zijn hachje bij inschiet, terwijl Meissner hem als een gewetenloze machtswellusteling afschildert, die hoogst waarschijnlijk de dans ontsprongen is. Al bij al een boek dat vlot leest, vaak afstoot door zijn gezochte krachtpatserij en geschiedkundig onbetrouwbaar lijkt.
J. van der Sande