Biekorf. Jaargang 73
(1972)– [tijdschrift] Biekorf– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 307]
| |||||||||||||||
Ikonografie van Sint-Niklaas
Ga naar voetnoot+
| |||||||||||||||
[pagina 308]
| |||||||||||||||
meesterlijke drukprestatie van Erasmus-Ledeberg zelf heeft geleid en gefinancierd, om het persoonlijk aan zijn vrienden aan te bieden. Aan de basis van de speurtocht naar de Sint-Niklaasikonografie liggen de 52 bidplaatsen, die de heilige als kerkpatroon huldigen. Het zijn er 9 in de provincie Antwerpen, 14 in Brabant, 1 in Henegouwen (Edingen), 5 in Limburg, 2 in Luik (Eupen, Raeren), 8 in Oost-Vlaanderen en 13 in West-Vlaanderen. In deze laatste provincie noteert men: Diksmuide, Ieper, Keiem, Koolkerke, Leke, Mesen, Moere, Oostduinkerke, Pervijze, Rekkem, Slijpe, Veurne, Westkapelle. In al deze plaatsen zijn afbeeldingen van de patroonheilige aanwezig, doch de oudste verschijnselen kan men al in de 12de eeuw situeren op muurschilderingen te Ronse en op de wanden van de monumentale doopvont van Zedelgem. De auteur rangschikt zijn dokumenten verder telkens naar de aard van hun uitvoering: schilderkunst, beeldhouwkunst, smeedkunst, glasschilderij, borduurwerk, prenten, miniaturen, koekplanken en patakons, boekillustratie en allerlei. Het hele werk door wordt deze praktische indeling geëerbiediigd. Aan de basis van de definitieve groepering van de kunstwerken liggen de legenden van de heilige, die om vele redenen, de ene meer dan de andere, de aandacht van opdrachtgevers en uitvoerders hebben gewekt. Zo bekomt men in dit werk 918 nummers in een rangschikking naar zeven legenden op de volgende wijze in te delen:
Uit dit overzicht blijkt duidelijk één alles overheersend kenmerk. In onze gewesten is het thema van de drie gedode scholieren het meest geliefde en het meest verspreide. Men vindt het alhier op: 38 schilderijen; 214 beeldhouw- of smeedwerken; 35 glasramen; 67 tekeningen; 32 miniaturen; 15 borduurwerken; 43 koekplanken of in totaal 444 afb. op 907, dit is ongeveer de helft van alle ikonografische dokumenten samen. Het moderne type van de schenker of kindervriend, een postkaartreeks incluis, telt slechts 102 dokumenten. Alle andere legendarische thema's genieten een geringere belangstelling, alhoewel men in het algemeen ontdekken kan, dat alhier door de eeuwen heen Sint-Niklaas in geen enkel hoofdstuk van zijn vita werd vergeten. In een systematisch ikonografisch onderzoek komt normaal een voornaam deel van de vondsten rechtstreeks uit de kunstgalerie en het openbaar en kerkelijk kunstbezit te voorschijn. Toch zou men | |||||||||||||||
[pagina 309]
| |||||||||||||||
kunnen veronderstellen dat produkten i.v.m. een volkse heilige, die men geredelijk tot de volkskunst rekent, in niet geringe aantallen zijn bewaard gebleven. Eerder onverwacht is dit niet het geval. Hierbij is het opvallend dat Sint-Niklaas als bekend ambachtspatroon op geen enkele gilde- of confrerieprent in eigen land werd aangetroffen. Dit verschijnsel wordt enigszins gekompenseerd in de kategorie santjes en suffragia, vooral in Antwerpse ateliers vervaardigd, die in voldoende aantal in verschillende bekende verzamelingen zijn bewaard gebleven. Ondanks de 43 gevonden Sint-Niklaaskoekplanken mag men, samen met de auteur, veronderstellen, dat talrijke exemplaren in privé-verzamelingen zijn ondergedoken als gegeerde siervoorwerpen van het moderne interieur. Men mag het privé-bezit in onze gewesten op geen enkel gebied onderschatten en vooral niet waar het gaat om gebruiksvoorwerpen van ambachtelijke herkomst, die zo lang door alle hogere instanties als waardeloos werden afgestoten. Renaat Vanderlinden heeft alle belangstellenden kunnen overtuigen hoe belangrijk het systematisch ikonografisch onderzoek op alle gebied is gebleven. Alhoewel hij inleidend enkele gelijkaardige studies heeft opgesomd, kan men moeilijk in deze bronnen enige even waardevolle studie in eigen gewesten noterenGa naar voetnoot(1). Tot nog toe trokken de grote meesters van de schilderkunst veel meer de aandacht van de vorsers en het grote publiek. Als modelwerk in zijn genre verdient de Ikonografie van Sint-Niklaas, door Prof. Dr. K.C. Peeters ingeleid, een ereplaats in alle bibliotheken, zeker om de auteur hierdoor onze genegen erkentelijkheid uit te drukken. H. Stalpaert. |
|