Biekorf. Jaargang 61
(1960)– [tijdschrift] Biekorf– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 420]
| |
WalepeerdGeeft de spreuk ‘Ge zijt verkeerd geleerd gelijk een walepeerd’ (= ge doet alles verkeerd en slecht) een werkelijkheid weer, of is het alleen een bijtend gezegde op de Walen, zoals andere meer? h.v. | |
Spaanse wasEen Spaanse waschte doen is hetzelfde als een Poperingse waschte, gezegd meestal van een kind, als men zijn bevuild kleedje of voorschoot eenvoudig omkeert; fr. faire la lessive du Gascon. Het Zuiden (Spanje, Gaskonje) heeft nooit uitgemunt door zindelijkheid, doch hoe is juist Poperinge aan die naam gekomen? h.v. | |
Schuilnaam ‘Knippel uit den zak’In het maandschrift ‘Onze Vlaamsche Wekker’, orgaan der Algemene Studentenbeweging, 4e jaar, 1885, blz. 41-46 (uitgegeven te Leuven onder redactie van J.D. en C. Marichal) verscheen een stukje onder de titel ‘Samenspraak tusschen een Jongen Schrijver en Papatje Davidsfonds’. De auteur, die een goede en scherpe pen hanteert, is blijkbaar een Oost- of Westvlaming, een nog studerende of afgestudeerde Lovaniensis. Hij tekent ‘Knippel uit den zak’. Kan iemand mij op de weg zetten om de auteur te ontdekken? k.r. | |
Van zijn peters komenIn welke betekenis wordt die spreuk eigenlijk gezegd? De Bo stelt ze nevens ‘van 't lof komen’ d.i. van een zaak niets weten (uit de lucht vallen), doch ook: bedrogen zijn. Kent men ergens: ‘Hij komt van zijn peters’ = hij is bedrogen, teleurgesteld? d.j. | |
Ziel als erfgenaamBij testament (mondeling of geschreven) werd in de middeleeuwen dikwijls iets nagelaten aan Christus, aan de Kerk, aan de armen. In sommige gebieden van Zuid-Frankrijk (Foix) stelde men soms ‘zijn ziel tot erfgenaam’; hetgeen neerkwam op een gift aan de Kerk waarvoor deze verplicht was missen te lezen. Komt een donatio pro anima in deze vorm ook in Vlaamse testamenten voor? l.p. | |
Parijssche candelaersDe inboedel van de Brugse hostelier Pieter Huerel, die in 1382 (na de slag bij Westrozebeke) gevlucht was, bevatte o.m. ‘drie parijssche candelaers’ (Handelingen Soc. d'Emulation 1947, 102). Zijn er elders teksten voorhanden die toelaten die kandelaars naar materie en vorm nader te bepalen? a.d.h. |
|