ring, dat de dolken der Jesuiten hem evenmin schrik konden aanjagen als de banbliksems van het Vatikaan.
Te gelijker tijd stelde hij alle pogingen in het werk om de noodige gelden bijeen te krijgen tot de oprigting van een marmeren tempel ter eere van den nieuwen godsdienst, dien hij wenschte in te voeren en waaroij hij zich den bijnaam van Apostel toeëigende. Om hierbij zoo veel mogelijk de overtuiging te versterken, dat hij in waarheid een godsgezant was, gaf hij een geschrift in het licht, waarin hij vooral aanwees, door welke middelen de duivel hem van zijne hooge roeping had zoeken af te trekken, en hoe hij door eene hemelsche verschijning voor die strikken der verleiding bewaard was gebleven. In weerwil van dat alles leden zijne pogingen schipbreuk, en zocht hij nu door de geneeskundige praktijk opgang te maken. Hij wist het zoo ver te brengen, dat hij eenige patiënten, die aan de kanker leden, in behandeling kreeg; doch met dien ongunstigen uitslag, dat zijne onkunde en charlatanerie spoedig uitkwamen. Wegens dit mislukt resultaat vertrok hij in 1853 naar Parijs, waar hij voorgaf de kunst te hebben uitgevonden om den stoom door het electro-magnetismus te doen vervangen. Daar zijne eerste proefnemingen evenwel allesbehalve naar wensch uitvielen, begreep hij, dat het beter was daarvan af te zien, en liet verder niet meer van zich hooren, tot in den zomer van 1854, toen hij wegens schulden te Clichy in de gevangenis zat. Na aldaar 7 maanden opgesloten te zijn geweest, schreef hij in September van hetzelfde jaar aan den president der medische faculteit te Parijs, dat hij middelen had gevonden tot genezing van Kanker en Waterzucht. Daar dit schrijven echter geen gevolg had, schreef hij in Julij van het volgende jaar aan Conneau, lijfarts van keizer Napoleon, dat hij ten gevolge eener ijverige studien op het terrein der tropische gewassen, zich in staat gesteld zag om verschillende tot nog toe als onherstelbaar beschouwde kwalen te genezen. Door die stoutmoedigheid kwam hij dan ook weldra in naam en kreeg hij
werkelijk patienten, vooral nadat Bazin, geneesheer in het hospitaal St. Louis, door die stellige verzekering misleid, hem eenige zieken toevertrouwde. Het duurde evenwel niet lang of Bazin zag, dat hij met een kwakzalver te doen had en zond hem eenvoudig weg. De Vries liet zich echter hierdoor niet afschrikken, en bleef zich voor geneesheer uitgeven, maar vatte tevens zijn rol als profeet weder op; ja ging daarin zelfs zoo ver, dat hij het waagde eene prijsvraag uit te schrijven betreffende het plan van een marmeren tempel, die in de Champs Elysées zou worden op-