Geloofs-liederen, dat is de Heidelbergsche ende Nederlantsche catechismus
(1666)–Volkerus van Oosterwyck– Auteursrechtvrij
78. Vrage.
1 Wert dan uyt Broot, en uyt den Wijn, Niet, of figuurlick of in schijn Maer eygentlick, dat is, in wesen Sijn ware Lichaem en sijn Bloet, Gelijck ’t MARIA heeft gevoedt? Dat sal nu hier de vrage wesen. Antvvoorde.
2 Neen; maer gelijck het Waterbadt,
Daer mee de Dooplingh wert bespat,
| |
[Folio C1v]
| |
In Christus bloet niet wert verandert,
Soo is’t oock met het broot gewis,
Dat daer van ’t ware teken is,
En als een openbare Standert,
3 Niet tegenstaende, m’ is gewoon,
Het Lichaem van Gods lieve Soon,
(Na d’eygenschap der Sacramenten,
En Zegelen van ’t out verbont
Den Vaderen van outs vergont,)
Alsoo te noemen en te prenten.
| |
79. Vrage.
4 Waerom of Christus dan dit doet, Dat hy den Beker noemt sijn Bloet, En ’t Broot sijn Lichaem? dit ’s de Vrage. Antvvoordt. Om ons te toonen, dat, gelijck
Het Broot en Wijn, dit tijdelijck
En broose Lichaem onderschragen,
5 Sijn bloet en Lichaem op die wijs’
Oock zijn de rechte ziele-spijs,
Uyt enck’le gunst aen ons gegeven,
Om in haer geestelijcke kracht
Door ’t waer geloof te zijn gebracht,
Tot d’hoop van ’t eeuwigh zaligh leven.
6 Godt toont zijn goetheyt bovendien,
Wanneer dat wy die zeg’len sien,
En die met onse monden nutten,
Dat w’ onse zielen aldermeest
(Door mede werckingh van zijn Geest)
Met dees’ gedachten onderstutten,
7 Dat wy soo waerlick aen zijn Bloet,
End’ aen zijns Lichaems offer-goet,
Deel sullen hebben, ende reeden,
Als of het geen’ hy heeft gedaen,
Wy selver hadden uytgestaen,
En aen ’t vervloeckte hout geleden.
|
|