Oneigenlijk gebruik
(2008)–Geert Buelens– Auteursrechtelijk beschermdGeert Buelens, Oneigenlijk gebruik. Vantilt, Nijmegen 2008
DBNL-TEI 1
Wijze van coderen: standaard
-
gebruikt exemplaar
eigen exemplaar dbnl
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van Oneigenlijk gebruik van Geert Buelens uit 2008.
redactionele ingrepen
De eindnoten zijn in deze digitale editie direct bij de bijbehorende nootverwijzingen geplaatst. De volgende pagina’s zijn hierdoor komen te vervallen: 287, 290.
p. 44: dadaistische → dadaïstische: ‘al dan niet van dadaïstische origine’.
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (8, 28, 30, 60, 72, 88, 102, 136, 138, 182, 194, 304) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[pagina 1]
Oneigenlijk gebruik
[pagina 2]
Van Geert Buelens verscheen eerder bij Vantilt:
Van Ostaijen tot heden. Zijn invloed op de Vlaamse poëzie (derde druk 2008)
Paul van Ostaijen, De Feesten van Angst en Pijn (Nawoord)
[pagina 3]
Geert Buelens
Oneigenlijk gebruik
Over de betekenis van poëzie
Uitgeverij Vantilt
[pagina 4]
De auteur schreef dit boek met een stimuleringsbeurs van het Vlaamse en het Nederlandse Fonds voor de Letteren
isbn 978 90 77503 64 5
© 2008 Geert Buelens, Antwerpen/Amsterdam & Uitgeverij Vantilt, Nijmegen
Boekverzorging: Martien Frijns
Omslagillustratie: Harpe arquée, Kundi, Republiek Congo, Ngbaka
Niets uit deze uitgave mag worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm of op welke andere wijze ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
[pagina 5]
Inhoud
9 | Oneigenlijk gebruik |
I | |
31 | Gevallen van de wereld
Tegen de zelfgenoegzaamheid van poëzie |
41 | Notes Towards a Realist Construct
Over poëzie en werkelijkheid |
51 | Imagoprobleem, zei u?
Over beroemde politici met een bijzondere hobby |
61 | Expliciete lyriek (nu ook voor abstracto's!)
Over levenslessen, sentiment en anekdotiek in de moderne poëzie |
73 | Streepjescode
Over de aangrijpende startstopmethode van Emily Dickinson |
83 | Gene zijde van het wit (eeuwig onvoltooid)
Over het fragmentaire |
89 | ‘Aspiring towards the condition of music’
Enkele notities over het strategische gebruik van muziek in de poëzie |
103 | Kunsttaal hier, kunsttaal daar
Battus, Christian Bök en de zegeningen van het Nederlandse taalgebied |
[pagina 6]
111 | Klikken en klakken
Geluid en betekenis in field hollers, scat en andere klankgedichten |
125 | Yo Brother Pound! Dag kleine vis
Nog maar eens een Verdediging van de Poëzie |
II | |
139 | Laaglandse Luddites
Twee eeuwen landleven bij Guido Gezelle en H.H. ter Balkt |
161 | Een heel klein beetje oorlog
België in de Russische propagandapoëzie uit de Eerste Wereldoorlog |
167 | Wat is dan uwe hoop die gij nauwelijks durft zeggen
Oorlog, nihilisme en modernisme in Paul van Ostaijens Bezette Stad |
183 | Wilde vrouwen kennen geen blues
Geweld, seks en macht bij de Bluesqueens |
191 | Nooit meer
Over de poëzie-na-Auschwitz-uitspraak van Theodor Adorno |
195 | Iets publieks
De poëzie van Hugo Claus in de jaren zestig |
215 | Vrije expressie in een (on)vrije gemeenschap
Freejazz, de Amerikaanse burgerrechtenbeweging en Black Power |
237 | Het gezongen dagblad
‘Topical songs’ als geheugen en geweten |
259 | Nawoord
Mijn huistaak is mijn spel - mijn spel is mijn huistaak Over het plezier van de tekst |
271 | Verantwoording, noten, biblio- & discografie |
296 | Zakenregister |
297 | Personenregister |