halffrakskens krijgen is nevenzaak. Hoofdzaak zijn de halffrakskens.’
Een feit is: In de vlaamse afdelingen van de B.A.P. heeft men immer de Vlaamse Beweging als een taalkundige betracht, en van daaruit, van sociaal standpunt van accessoir belang. Er waren natuurlik taalgrieven: ‘En feitelik, waarom geen vlaamse hogeschool? En dan die onrechtvaardigheid in ons muntstelsel!’ Als men in de kamer daarover moest stemmen zouden de socialisten hun stem geven voor de vervlaamsing van ons muntstelsel! Natuurlik immer ‘niet te veel toegeven aan de pastoors. Wie weet wat die in hun schild voeren met die kleine witte Alberts in het Vlaams!’
Ik zegde dat de socialistiese leiders allerminst de vlaamse zaak als een sociale hebben beschouwd. Als socialist verwijt ik ze niet naar de raad van Bebel te hebben geluisterd: ‘een klassetaal, welk prachtig wapen voor de klassenstrijd!’ Dit wapen verwaarloosd te hebben is bijna ontoerekenbaar. Alle arbeiders worden geëxploiteerd, maar bij de vlaamse arbeiders is er een sur-exploitatie. Deze is het gevolg van die toestanden waarvan de heer Anseele enkel de taalkundige zijde ziet. Ik geloof, het Vlaamse Front ziet dit beter. Wat deed Anseele? Hij verwees de sur-exploitatie van de vlaamse arbeiders... naar de taalkommissie. Wanneer gij opwerpt ‘te veel door taalkundige bril’, bedoelt gij ook dat het V.F. te weinig let op economiese factoren, en alle schuld op de schouders der Walen laadt. Dat zij meent, door de suppressie dezer verdrukking zou alles - gaudeamus - bereikt zijn. Er is hier vergissing tussen middelen en doel. Enkele lokale frontkringen kunnen ‘ieveren voor het Vlaams’. Dit is niet het doel der partijleiding, in zoverre ik daarover oordelen kan. Doel is: hoger cultureel niveau, geringere exploiteerbaarheid, geestelike weerstandsmogelikheid van het proletariaat tegenover het kapitaal. Dit is ook het doel van Kautsky (Demokratie und Diktatur). Maes en Borginon dienen, misschien onbewust, de vooruitgang van het socialisme in Vlaanderen, Anseele belet deze vooruitgang onbewust. Is het socialisme de waarheid van onze tijd, dan hebben wij alle belang bij een ziende massa. Maar niet enkel klerikale leiders, ook socialistiese, hebben belang bij de domheid van hun volgelingen.
Ik schreef u dat ik voor een klein dilemma stond? V.F. of B.A.P. Wat biedt mij deze laatste partij?
Principieel: Erfurter programma, het socialisme bestrijdt elke onderdrukking, weze het deze van een klasse, een partij, een geslacht of een volk. Welk is de houding van enkele uwer vlaamse, de meeste uwer waalse collega's bij dit programmapunt? Waarschijnlik menen zij dat het vlaamse volk niet onderdrukt wordt? Menen zij! Zij hoeven niet te menen, zij hoeven te weten!
Het feit is: In de B.A.P. geldt dit princiep voor de Tsjechen, niet voor de Vlamingen. Wat moet ik nu doen, B.A.P. of Erfurter programma? Hoort de B.A.P. op politiek gebied bij de reactie of bij ons? Moet ik gezel Ernest geluk wensen bij zijn rechterlike aanklacht tegenover de Stockholmisten, of moet ik dezen gelukwensen, quand même? Mag ik naar Bern luisteren, ofwel niet aan tafel met ‘Boches’ zitten, volgens de leer van Hubin? Hoe moet ik tegenover Rusland staan? Zoals de ambassadeur Destrée, schouder aan schouder naast Kerensky, of zoals uwe Volksgazet? Het gaat hier niet om détails of schakeringen binnen een partij, het gaat hier om een juiste of valse interprete-