Kunst, macht en mecenaat(1999)–Bram Kempers– Auteursrechtelijk beschermdHet beroep van schilder in sociale verhoudingen 1250-1600 Inhoudsopgave Woord vooraf Inleiding 1 Bedelorden Inleiding: kerken 1 Fresco's in Rome en Assisi: pausen, kardinalen en ordeheiligen 2 Paneelschilderingen in Pisa, Siena en Florence: sociogenese van het altaarstuk 3 Miniaturen: Stefaneschi als bemiddelaar tussen Rome, Avignon en Toscane 2 De stad Siena Inleiding: kerk en stad 1 Staatsfuncties van rituelen in kathedraal en bedelordekerken 2 Het stadhuis, centrum van macht en mecenaat 3 Opdrachten en mogelijkheden voor schilders 3 Florentijnse families Inleiding: kerk, stad en families 1 Kapellen en giftrelaties tussen kooplieden en bedelmonniken 2 Iconografie als sociale geschiedenis: ordeheiligen en burgers 3 Vakmanschap, status en beroepsorganisaties van schilders 4 Hoven en staten, Urbino, Rome en Florence Inleiding: kerk, stad, familie en hof 1 Federico da Montefeltro, een ridder in zijn studeerkamer 2 Julius II, staatsman en magnifiek mecenas 3 Cosimo I en Vasari, idealen van staatkundige en professionele perfectie 5 De moderne staat en het kunstenaarsberoep als beschavingsideaal Bronnen en literatuur Personenregister Summary Painting, power and patronage Professionalization, state formation and civilization