Tot lering en vermaak
(1976)–E. de Jongh– Auteursrechtelijk beschermdBetekenissen van Hollandse genrevoorstellingen uit de zeventiende eeuw
[pagina 284]
| |
[pagina 285]
| |
75 Adriaen van der Werff
| |
[pagina 286]
| |
gestoken jongetje bij Van der Werff de dode muis waarschuwend voorhoudt aan de begeerte van poes en toeschouwer tegelijk.Ga naar eind10 Hij is daarmee een van de vele kinderen van half-allegorische natuur die het 17de eeuwse genre zo'n bedrieglijk aanzicht geven.Ga naar eind11 Welke betekenis aan de opvallend in zijn omgeving geplaatste vlinders moet worden toegekend is niet erg duidelijk. Vlinders behoren tot de vaste gasten op vele vanitas-stillevens, misschien om met hun korte leven een verder accent te leggen op de algemene vergankelijkheid, maar misschien ook wel om met de bekende gelijkenis van de rups die vlinder is geworden te herinneren aan de mogelijkheid van de opstanding die de ziel aan het lichaam laat ontstijgen.Ga naar eind12 Net als de Jongen met de muizeval was ook het verdwenen pendant, de Jongen met een vogelkooi, een bekend thema in de 17de eeuwse liefdessymboliek; de minnaar wordt hier met een gevangen vogel vergeleken. Zowel Cats als Heinsius levert weer voorbeelden van deze beeldspraak. Cats doet dat in zijn embleem ‘Amissa libertate laetior’ - door hemzelf vertaald als ‘Bly, door slavernij’ - waarin de minnaar zich, gevangen als een vogel in een kooi, gelukkig acht in deze situatie. Heinsius hanteert een hoofser concept, en laat de minnaar75c François Eisen, Jongen met muizeval. Verblijfplaats onbekend
om zijn verloren vrijheid klagen als de vogel onder toezicht van Cupido uit vrije wil de kooi invliegt.Ga naar eind13 De reeds genoemde kinderprent neemt de illustratie van Heinsius' embleem over met het vereenvoudigde onderschrift ‘Cupido sit vast met verlangen, om het vogeltje te vangen’. Wat daarvan de gevolgen zijn wordt in het midden gelaten, net als op het schilderij van Van der Werff, hoewel daar in elk geval de vogel buiten het bereik van de poes blijft. Meer expliciet zijn de gevolgen van overgave aan de liefde uitgebeeld op een stel schilderijen uit 1763 van de Franse schilder François Eisen (afb. 75c en 75d).Ga naar eind14 Enerzijds treffen we hier het beeld van de jongen met de muis en muizeval ongewijzigd aan, anderzijds is er ditmaal geen jongetje maar een meisje te zien, dat schrikachtig haar vogeltje uit de kooi ziet ontsnappen. Dat nu is weer helemaal als Cats en zijnsgelijken: ‘De doos is opgedaen, de vogel uyt-gevlogen;/Ach! maegdom, teer gewas, dat ons so licht ontglijt!/Met soecken raeckt'et wech, met vinden is'et quijt’.Ga naar eind15 Zo duidelijk zijn Van der Werffs tafereeltjes niet, maar de toon is stellig nauw verwant en het is verrassend te zien dat deze tot laat in de 18de eeuw kennelijk nog tot het Europese gemeengoed behoorde. 75d François Eisen, Meisje met vogeltje. Verblijfplaats onbekend.
|
|