Gheestelycken waeckenden staf der Jodsche Schaep-Herders(1651)–Philippus Jennyn– Auteursrechtvrij Inhoudsopgave Aen den Seer Doorlvchtighen ende Eerweirdighsten Heere, Hr. Carolvs vanden Bosch Neghensten Bisschop van Brugghe, Erfachtigh Cancellier van Vlaendren, &c. Op den dagh van sijne blijde Wijdinghe den 23. Iulii 1651. Gheestelycken VVakenden Staf der Jodsche Schaep-herder, Eerste Deel. De bevruchte Maghet Maria, gheen' plaetse vindende om binnen Bethleëm te herberghen, wordt ghenootsaeckt in eenen stal te vertrecken. I I. Iesvs Christvs, die welcke (als eenen goeden Herder) voor de saligheyt van sijn' wtverkoren Schaepkens, te pande sal stellen sijn Heyligh Vleesch ende dierbaer Bloede; wort van de Schaep-herderkens in een arm stalleken ghevonden. I I I. Lof sangh, toe-ghe-eygent aen d'Alderheylighste Maghet Maria, ter opsicht van haren gebenedijden Sone, wt haer voort-komende als eenen Bruydegom wt sijn slaep kamer. I V. Verwonderinge der Godt-soeckende Schaep-herders over de Gheboorte Christi. V. Den sondarighen mensch wordt begroet tot het ootmoedigh Stalleken Iesu Christi, als wesende den stoel der ghenaede. V I. De Godt-minnende ziele soeckt dat nieuw-gheboren Kindeken Iesus in het kribbeken van haere ootmoedigheyt te herberghen. V I I. De Heylige Maget Maria, in den stal der beesten, werdt Moeder van den Verlosser des werelts. V I I I.De Godt-minnende ziele sich grootelijcx verwondert over de grondeloose liefde van Godt Almachtigh tot het menschelijck gheslachte. I X. Maria onderricht die Schaep-herderkens, hoe dat sy hunlieder moeten draghen in het stalleken. X. De volheyt des tijdts ghekomen zijnde, heeft Godt sijnen eenighen Sone in dese werelt af-ghesonden. X I. Een-yghelijck wordt vermaent den slaep der sonden te verlaeten, ghemerct dat den Saligh-maker des werelts nu is gheboren. X I I. Den Vredesamighen Koningh Iesus Christus, brenght ons mede den Salighen Peys. X I I I. Die Alder-edelste Blomme des veldts Christus Iesus, wt hen maeghdelijck Lichaem van Maria (als wt die bloeyende Roede van Iesse voort-gekomen) is ons verschenen. X I V. De beleeftheydt ende menschelijckheydt van Godt onsen Saligh-maker is ons vertoont, op dat wy, door sijn diep-grondighe vernietinghe, ons sondigh leven mogen versaecken. X I. Die klaer-blijnckende Sonne der Rechtveirdigheydt ontsteeckt de herten van die vvacht-houdende Schaep-herderkens. Vertoont in een t'samen-sprake. X V I. Een groote menighte der Enghelsche Gheesten gheboodschapt hebbende, de Gheboorte van den Salighmaker, rijsen op in sijnen Lof-sangh. X V I I. De Godt-minnende Ziele over-leght aendachtelijck die alderdiepste vernederinghe van haeren Schepper. X V I I I. De verflauwende liefde van de menschen is d'eenighe oorsaecke waerom Emmanuel van niemant en wort aen-ghetrocken. X I X. Lievelijcke t'samen-spraecke van de Mensch-wordinghe ons Heeren Iesu Christi, tusschen de Godt-soeckende Dochter van Syon, ende tusschen de goedt-willighe Schaep-herders. X X. Maria, hoorende haer kindeken Iesus jammerlijck weenen, vraeght de reden van een soo bitter ende langhduerigh gheschrey. X X I. Den Enghelschen Ghesandt tot de wacht-houdende Schaep-herderkens van Bethleëm. X X I I. Die Dochters van Syon worden vermaent om in het stalleken van Bethleëm haerlieder ghekroonden Koningh te gaen besoecken. X X I I I. Die Alder-hooghste Majesteyt sich vernedert tot de ghedaente van een slave, om ons wt de slavernye des helschen vyandt te verlossen. X X I V. De gantsche wereldt in peyse wesende, soo wordt ons oock aen-gheboden den eeuwighen Vrede met die Goddelijcke Majesteyt. X X V. Alle menschen worden verweckt, ter eeren van die ootmoedighe Gheboorte Iesu Christi eenen nieuwen lof-sangh wt te stemmen. X X V I. De Heylighe Maghet Maria brenght voor den dagh de ghebenedijde Vrucht haers Lichaems. X X V I I. Latijnsch Liedt van de Gheboorte Iesv Christi. X X V I I I. Latynsch Liedt, van de Menschwordinge Christi Iesu. X X I X. De Bruydt vindt haeren Bruydegom. X X X. Hemel ende aerde wordt verweckt op de Geboorte van dat Kindeken Iesvs met geestelijcke vreught te vieren. X X X I. Het vyer van den onblusschelijcken nijdt met het welcke Herodes ontsteken zijnde soo yverlijck was dorstende het dierbaer Bloedt Christi, is ghenoegh ghebleken in den wreedtsaemigen moordt van alle onnoosele kinderkens. X X X I I. Lof-sangh tereeren van den soeten Naeme Iesvs. X X X I I I. Dat Kindeken Iesvs op den achtsten dagh sijnder Geboorte wilt sich onderwerpen aen de wet van sijnen Hemelschen Vader door Moyses aen de kinders van Israël ghegheven. X X X I V. Den Heere Iesvs, door het verghieten van sijn Dierbaer Bloedt op den achtsten dagh sijnder Gheboorte beghint onse saligheyt wt te wercken. X X X V. Drie Koninghen, wt verre Landen komen den oppersten Koningh van hemelrijck ende aerderijck aenbidden. X X X V I. Goudt, Myrrhe ende Wieroock wordt aen den vred'samighen Koningh Christvs Iesvs van drie Koninghen op-ghedraghen. X X X V I I. Den Koningh der Eeuwen Christvs Iesvs wordt van de drie Koninghen ghevonden in d'wttersten noodt. X X X V I I I. Den rechtveirdighen Simëon door den Gheest Godts ghedreven naer den Tempel, heeft den Salighmaker des wereldts aenschauwen ende omhelst. X X X I X. De Heylighe Maghet Maria op-offert haeren Sone IESVM in den Tempel. X L. De H. Maghet ende Moeder Godts Maria voor het rantsoen van haeren Sone Iesvs op-offert twee duyfkens. X L I. Opde Eeuw-vieringe van het duysenste jaer naer de eerste bauwinghe der Abdye van den Eechovtte Door den Heylighen Trudo, In't Iaer Christi 1650.'Twelcke oock is het Thien-honderste Iaer der wtroeyinge van de Afgoderye wt Brugghe, ende grond-vestinghe der Catholijcke Apostolijcke Roomsche Religie door den selven H. Trvdo, ende S. Eloy Apostelen ende Beschermers deser stadt. X L I I. Nieuw Liedt ter eeren van den H. Trvdo. stichter der Abdye van den Eechoutte, in't Iaer ons Heeren 650.