Het Nederlandse lied in de Gouden Eeuw(1991)–Louis Peter Grijp– Auteursrechtelijk beschermd Inhoudsopgave Dankbetuigingen Voorwoord Het Corpus van de Voetenbank Inleiding Definities Algemene verklaring van de contrafactuur De geestelijke contrafactuur De wereldlijke contrafactuur Het lied tussen volks- en elitecultuur Nationale en internationale aspecten Werden alle liederen gezongen? De woord-toonverhouding Hoe herkent men een lied? Contrafactuur en oraliteit Meerstemmige contrafacten Deel I Literaire Ontlening 1 Drie Ontleningsniveaus Het hiërarchische ontleningsmodel Ontlening en overeenkomst Bijzondere combinaties van ontleningen Ketens van ontleningen Samenvatting 2 Literaire Ontlening De contrafactuur in het middeleeuwse lied Imitatio in de kunsttheorie van de Renaissance Navolgingen in het Nederlandse lied van de Renaissance Technieken van de literaire ontlening Initiële ontlening Doorlopende ontlening Thematische ontlening Samenvatting 3 Pendanten Pendanten-zonder-meer Politieke antwoordliederen Amoureuze antwoordliederen Pendanten op verschillende melodieën Samenvatting 4 Dialogen Basispatronen van het dialooglied ‘Ach Amaryllis!’ De receptie van ‘Ach Amaryllis!’ De bronnen van ‘Ach Amaryllis!’ ‘Malle Symen’ ‘Potshonderdduizend slapperment’ Alternerend meerwijzige liederen Samenvatting Deel II De Wijsaanduiding 5 De Velden van het Lied Het opschrift De titel Het incipit Registers Ordeningsprincipes van liedboeken Op melodie geordende liedbundels Samenvatting 6 De Wijsaanduiding Wijsaanduidingen in de Middeleeuwen De opkomst van de wijsaanduiding in Nederland Vormen van de enkelvoudige wijsaanduiding De wijsnoemer Zeldzame wijsnoemertermen Kale wijsaanduidingen Epitheta in wijsnoemers Syntaxis van de enkelvoudige wijsaanduiding Wijsaanduidingen op rijm De wijsnaam Samenvatting 7 Bijzondere Wijsaanduidingen De impliciete wijsaanduiding De wederkerige wijsaanduiding (‘Alst begint’) De open wijsaanduiding De notenwijzende wijsaanduiding De terugverwijzende wijsaanduiding De meervoudige wijsaanduiding Samenvatting 8 Aanvullende Aanwijzingen voor de Zang Aanwijzingen betreffende herhalingen Herhalingen aanbrengen Herhalingen weglaten Aanwijzingen betreffende het metrum Incomplete strofen De incomplete slotstrofe Gecombineerde melodieën Asynchronie Dubbele strofen Halve strofen Anderhalve strofen Samenvatting 9 De Klassieke Heuristiek van de Contrafactuur De zoekroutines De verdringingstheorie Netwerken Deel III De Strofevorm Inleiding 10 De Codering van Strofevormen Strofecodering op verschillende niveaus Primaire gegevens Secundaire gegevens Tertiaire gegevens De voetenbank temidden van andere strofische repertoria 11 Metriek Historische ontwikkeling van het metrum Metrum en ritme Variërende aantallen lettergrepen De opmaat Polyinterpretabele metra Een metrica voor het lied 12 Strofische Variatie Transformaties Metrisch indifferente transformaties Transformaties met metrische verandering Omvang van de strofische variatie Ontlening van strofevormen De estetiek van strofevormen Samenvatting 13 De Muzikale Dimensie van de Strofevorm Correspondentie van tekst en muziek Muzikale rijmdwang Niet-muzikale achtergronden van strofevormen 14 De Heuristische Toepassing van de Strofevorm De authenticiteit van melodieën Criteria voor het herkennen van authenticiteit Zoeken naar verwante strofen Interactieve zoektechnieken Toepassingsmogelijkheden van de voetenbank Bredero als toetssteen van de voetenbank Evaluatie van de toets Samenvatting Besluit Summary Bibliografie Register