| |
| |
| |
Bibliografie
Abbing, Hans
Een economie van de kunsten. Beschouwingen over kunst en kunstbeleid, Groningen 1989. |
Abrams, M.H.
Natural Supernaturalism. Tradition and Revolution in Romantic Literature, New York 1971. |
Adam, A.
Histoire de la littérature française au xviie siècle, Parijs 1948 e.v., Tomes 3, v. |
Adorno, Theodor W.
Philosophie der neuen Musik, Frankfurt am Main 1958 (1948). |
Adorno, Theodor W.
‘Vooruitgang’. In: idem, Kritische modellen, Amsterdam 1977, p.21-40. (Oorspr. ‘Fortschritt’. In: Stichworte. Kritische Modelle 2, Frankfurt am Main 1969, p.29-51 [1962].) |
Almond, Gabriel A.; Chodorow, Marvin; Pearce, Roy Harvey
Progress and Its Discontents, Berkeley / Los Angeles / Londen 1982. |
Anbeek, Ton
Geschiedenis van de Nederlandse literatuur 1885-1985, Amsterdam 1990, p.11-20; 200-220. |
Ankersmit, F.R.
Denken over geschiedenis. Een overzicht van moderne geschiedfilosofische opvattingen, Groningen 1986. |
Arx, J.P. von
Progress and Pessimism. Religion, Politics, and History in Late 19th Century Brittain, Cambridge (Mass.) / Londen 1985. |
Baillie, John
The Belief in Progress, Oxford 1951 (1950). |
| |
| |
Bakker, Siem
Het literaire tijdschrift Het Woord 1945-1949, Amsterdam 1987, p.481-576. |
Baljeu, Joost
Theo van Doesburg, Londen 1974. |
Baron, Hans
‘The Querelle of the Ancients and the Moderns as a Problem for Renaissance Scholarship’. In: Journal of the History of Ideas, Vol. 20 (1959), p.3-22. |
Beardsley, Monroe C.
Aesthetics. Problems in the Philosophy of Criticism, Indianapolis / Cambridge 1988 (1981 / 1958). |
Beaucamp, Eduard
Das Dilemma der Avantgarde. Aufsätze zur bildenden Kunst, Frankfurt am Main 1976. |
Becker, Howard S.
Art Worlds, Berkeley / Los Angeles 1982. |
Belting, Hans
Das Ende der Kunstgeschichte?, München 1984 (1983). |
Blaas, P.B.M. Anachronisme en historisch besef. Momenten uit de ontwikkeling van het Europees historisch bewustzijn, Amsterdam 1988. |
Blotkamp, Carel
Mondriaan in detail, Utrecht 1987. |
Blotkamp, Carel; e.a.
De beginjaren van De Stijl, 1917-1922, Utrecht 1982. |
Borgers, G.; e.a. (red.)
de beweging van vijftig, Schrijversprentenboek deel 10, Amsterdam 1972 (1965). |
Bourdieu, P.
La distinction. Critique sociale du jugement, Parijs 1979. |
Bradbury, Malcolm; McFarlane, James
Modernism. A Guide to European Literature 1890-1930, Harmondsworth 1991 (1976). |
Brunner, O.; Conze, W.; Koselleck, R. (Hrsg.)
Geschichtliche Grundbegriffe, Stuttgart 1972 e.v. |
Bulhof, Francis (ed.)
Nijhoff, Van Ostaijen, ‘De Stijl’. Modernism in the Netherlands and Belgium in the First Quarter of the 20th Century, Den Haag 1976. |
| |
| |
Burck, Erich
Die Idee des Fortschritts. Neun Vorträge über Wege und Grenzen des Fortschrittglaubens, München 1963. |
Bürger, Peter
Theorie der Avantgarde, Frankfurt am Main 1987 (1974). |
Bury, J.B.
The Idea of Progress. An Inquiry into Its Origin and Growth, New York 1955 (1932). |
Butterfield, H.
The Whig Interpretation of History, Londen 1951 (1931). |
Calis, Piet
Het ondergronds verwachten. Schrijvers en tijdschriften tussen 1941 en 1945, Amsterdam 1989. |
Calis, Piet
Speeltuin van de titaantjes. Schrijvers en tijdschriften tussen 1945 en 1948, Amsterdam 1993. |
Carroll, Noël ‘Essence, Expression, and History: Arthur Danto's Philosophy of Art’. In: Rollins (ed.), p.79-106. |
Clignet, Remi
The Structure of Artistic Revolutions, Philadelphia 1985. |
Condorcet, J.A.N.C. marquis de
Esquisse d'un tableau historique des progrès de l'esprit humain (ed. M. & F. Hincker), Parijs 1971 (1795). |
Crane, Diana
The Transformation of the Avant-garde. The New York Art World 1940-1985, Chicago 1987. |
Crego Castaño, Rosario
El Neoplasticismo y la relación elemental. Arte y estética del grupo holandés De Stijl, 1917-1931 (Tesis de Doctorado, 2 dln.), Madrid 1990. (De handelseditie verschijnt in 1994 te Madrid.) |
Critchfield, R.; Koepke, W. (eds.)
Eighteenth-Century German Authors and Their Aesthetic Theories: Literature and the Other Arts, Columbia (S.C.) 1988. |
Dagen, J.
L'histoire de l'esprit humain dans la pensée française. De Fontenelle à Condorcet, Parijs 1980. |
Dahlhaus, Carl
Grundlagen der Musikgeschichte, Keulen 1967. |
| |
| |
Danto, Arthur
The Philosophical Disenfranchisement of Art, New York 1986. |
Danto, Arthur Beyond the Brillo Box. The Visual Arts in Post-historical Perspective, New York 1992. |
Danto, Arthur C. Embodied Meanings. Cristical Essays & Aesthetic Meditations, New York 1995 (1994). |
Delvaille, Jules
Essai sur l'histoire de l'idee de progrès (jusqu'à la fin du xviiie siècle), Parijs 1910. |
Doig, Alan
Theo van Doesburg. Painting into Architecture, Theory into Practice, Cambridge 1986. |
Doorman, Maarten
Vooruitgang en verval in de kunst, Wageningen 1988. |
Doorman, Maarten
‘Steeds mooier. Over vooruitgang in de kunst’. In: De Gids 152 (1989), nr.2, februari, p.99-106. |
Doorman, Maarten
‘Over het onuitsprekelijke’. In: De Gids 154 (1991), nr.9, september, p.705-711. |
Doorman, Maarten
Grensvervaging in de kunst, Amsterdam 1997. |
Doorman, S.J.
‘Enkele speculaties over kunst en wetenschap’. In: Tekens in de tijd: 65 jaar Joop den Uyl, Amsterdam 1984, p.213-237. |
Doorman, S.J.
‘Bestaat vooruitgang wel in wetenschap, niet in kunst?’. In: Von der Dunk e.a. 1985, p.51-64. |
Doren, Ch. van
The Idea of Progress, New York / Washington / Londen 1967. |
Drijkoningen, F.; Fontijn, J. (red.)
Historische Avantgarde. Programmatische teksten van het Italiaans futurisme, het Russisch futurisme, Dada, het constructivisme, het surrealisme, het Tsjechisch poëtisme, Amsterdam 1986. |
Dunk, H.W. von der; e.a.
De paradoxen van de vernieuwing. Het nieuwe als macht, mythe en cliché, Nijmegen 1985. |
| |
| |
Elburg, Jan G.
Geen letterheren, Amsterdam 1987. |
Emge, C.A.
Das Problem des Fortschritts, Wiesbaden 1958. |
Feyerabend, Paul
Wissenschaft als Kunst, Frankfurt am Main 1984. |
Feyerabend, Paul
Farewell to Reason, Londen / New York 1987. |
Fokkema, D.; Ibsch, E.
Het Modernisme in de Europese letterkunde, Amsterdam 1984. |
Fokkema, R.L.K.
Het komplot der Vijftigers, Amsterdam 1979. |
Fontenelle, B. de
Entretiens sur la pluralité des mondes & Digression sur les anciens et les modernes (ed. Robert Shackleton), Oxford 1955 (1686 / 1688). |
Foucault, Michel
De orde van het spreken, Meppel / Amsterdam 1988. (Oorspr. L'ordre du discours, 1971.) |
Frampton, Kenneth
Modern Architecture. A critical History, Londen 1992 (1980, 1985). |
Friedman, Mildred (red.)
De Stijl: 1917-1931, Amsterdam / Otterlo 1982. (Oorspr. De Stijl 1917-1931. Visions of Utopia, Oxford 1982.) |
Gablik, Suzi
Progress in Art, Londen 1976. |
Gablik, Suzi
Has Modernism Failed?, New York 1984. |
Gadamer, Hans-Georg
‘Die Stellung der Poesie im System der Hegelschen Ästhetik und die Frage des Vergangenheitscharakters der Kunst’. In: A. Gethmann-Siefert, O. Pöggeler (Hrsg.), Welt und Wirkung von Hegels Ästhetik, Hegel-Studien, Beiheft 27, Bonn 1986, p.213-223. |
Gay, Peter
‘The Rise of Modern Paganism’. In: idem, The Enlightenment. An Interpretation, Vol. 1, Londen 1966, p.279-321. |
Gillot, H.
La Querelle des Anciens et des Modernes en France, Genève 1968 (1914). |
| |
| |
Ginsberg, Morris
The Idea of Progress. A Revaluation, Londen 1953. |
Gombrich, Ernst H.
Meditations on a Hobby Horse and Other Essays on the Theory of Art, Londen 1963. |
Gombrich, Ernst H.
In Search of Cultural History. The Philip Maurice Deneke Lecture 1967, Oxford 1969. |
Gombrich, Ernst H.
Kunst und Fortschritt. Wirkung und Wandlung einer Idee, Keulen 1978. |
Gombrich, Ernst H.
‘Stijl in kunst en stijl van leven’. In: Kunst & Museumjournaal 3 (1991), nr. 1, p.9-22. |
Goodman, Nelson
Languages of Art. An Approach to a Theory of Symbols, Londen 1969 (1968). |
Graham, Gordon
‘Learning from art’. In: British Journal of Aesthetics, Vol 35, No. 1, January 1995, p.26-37. |
Gumbrecht, H.U.
‘Modern, Modernität, Moderne’. In: Brunner, Conze, Koselleck (Hrsg.), Geschichtliche Grundbegriffe, Bd. 4 (1978), p.93-131. |
Haaften, A.W. van; e.a.
Ontwikkelingsfilosofie, Muiderberg 1986. |
Habermas, Jürgen
‘Die Moderne - ein unvollendetes Projekt’. In: idem, Kleine politischen Schriften, Frankfurt am Main 1981, p.444-464. |
Habermas, Jürgen Der Philosophische Diskurs der Moderne. Zwölf Vorlesungen, Frankfurt am Main 1985. |
Halbertsma, Marlite; Zijlmans, Kitty (red.)
Gezichtspunten. Een inleiding in de methoden van de kunstgeschiedenis, Nijmegen 1993. |
Hammann, W.; Kluge, Th. (Hrsg.)
In Zukunft. Berichte über den Wandel des Fortschritts, Reinbek bei Hamburg 1985. |
Hauser, A.
Soziologie der Kunst, München 1974. |
| |
| |
Hazard, Paul
De crisis in het Europese denken. Europa op de drempel van de verlichting 1680-1715, Amsterdam 1990. (Oorspr. La crise de la conscience européenne 1680-1715, 1935). |
Hegel, G.W.F.
Sämtliche Werke. Jubiläumausgabe in zwanzig Bänden, Hrsg. H. Glockner, Stuttgart 1927, Bd. 12-14. |
Herwitz, Daniel
Making Theory / Constructing Art. On the Authority of the Avant-Garde. Chicago / Londen 1993 (Herwitz 1993α.) |
Herwitz, Daniel
‘The Beginning of the End: Danto on Postmodernism’. In: Rollins (ed.), p.142-158. (Herwitz 1993ß.) |
Horkheimer, Max; Adorno, Theodor W.
Dialektik der Aufklärung. Philosophische Fragmente, Frankfurt am Main 1984 (1947). |
Hughes, Robert
‘The Future that Was’. In: idem, The Shock of the New. Art and the Century of Change, Londen 1981 (1980). |
Huizinga, J.
‘De aesthetische expressie in haar verwijdering van rede en natuur’. In: idem, In de schaduwen van morgen. Een diagnose van het geestelijk lijden van onzen tijd, Haarlem 1935, p.179-196. |
Jaffé, H.L.C.
De Stijl 1917-1931 - the Dutch Contribution to Modern Art, Cambridge (Mass.) / Londen / Amsterdam 1986 (1956). |
Janssen, Peter L.
‘Political Thought as Traditionary Action: the Critical Response to Skinner and Pocock’. In: History and Theory 24 (1985), p.115-146. |
Jauß, Hans Robert ‘Ursprung und Bedeutung der Fortschrittsidee in der Querelle des Anciens et des Modernes’. In: Kuhn, Wiedmann (Hrsg.), p.51-72. (Jauß 1964α.) |
Jauß, Hans Robert ‘Ästhetische Normen und geschichtliche Reflexion in der “Querelle des Anciens et des Modernes”’. In: Perrault, p.8-64 (‘Einleitung’). (Jauß 1964ß.) |
Jauß, Hans Robert
Literaturgeschichte als Provokation, Frankfurt am Main 1970. |
| |
| |
Kortum, H.
Charles Perrault und Nicolas Boileau. Der Antike-Streit im Zeitalter der klassischen französischen Literatur, Berlijn 1966. |
Koselleck, Reinhart
‘Fortschritt’. In: Brunner, Conze, Koselleck (Hrsg.), Geschichtliche Grundbegriffe, Bd. 2 (1975), p.351-423. |
Koselleck, Reinhart
Vergangene Zukunft. Zur Semantik geschichtlicher Zeiten, Frankfurt am Main 1979. |
Kosuth, Joseph
‘Art after Philosophy’. In: Art after Philosophy and After. Collected Writings 1966-1990. Cambridge (Mass.) 1991, p.13-32. |
Kraus, W.
Studien zur deutschen und französischen Aufklärung, Berlijn 1963. |
Krauss, Rosalind E.
The Originality of the Avant-Garde and Other Modernist Myths, Chicago 1994 (1985). |
Krieger, Murray
‘The Arts and the Idea of Progress’. In: Almond, Chodorow, Pearce (eds.), p.449-469. |
Kristeller, P.O.
‘The Modern System of the Arts: A Study in the History of Aesthetics’. In: Journal of the History of Ideas, Vol. 12 (1951), p.496-527 (Part 1); resp. Vol. 13 (1952), p.17-46 (Part 2). |
Kuhn, Thomas S.
The Structure of Scientific Revolutions, Chicago 1970 (1962). |
Kuhn, Thomas S.
The Essential Tension. Selected Studies in Scientific Tradition and Change, Chicago 1977. |
Kuhn, H., Wiedmann, F. (Hrsg.)
Die Philosophie und die Frage nach dem Fortschritt, München 1964. |
Kuspit, Donald
‘Sincere Cynicism. The Decadence of the 1980s’. In: Signs of Psyche in Modern and Post-Modern Art. Cambridge U.P. 1993, p.273-281. |
Laeyendecker, L.
Brengt de vooruitgang ons verder? Kanttekeningen bij een wijd verbreid geloof, Baarn 1986. |
| |
| |
Lemoine, Serge (dir.)
Theo van Doesburg, Parijs 1990. |
Lepenies, W.
Die drei Kulturen. Soziologie zwischen Literatur und Wissenschaft, München / Wenen 1985. |
Levine, J.M.
The Battle of Books, Ithaca / Londen 1991. |
Lewis, Wyndham
The Demon of Progress in the Arts, Londen 1954. |
Löw, R.; Koslowski, P.; Kreuzer, Ph. (Hrsg.)
Fortschritt ohne Maß? Eine Ortsbestimmung der wissenschaftlich-technischen Zivilisation, München 1981. |
Löwith, Karl
Weltgeschichte und Heilsgeschehen. Zur Kritik der Geschichtsphilosophie, Stuttgart 1983. |
Luschka, W.H.
Die Rolle des Fortschrittsgedankens in der Poetik und literarischen Kritik der Franzosen im Zeitalter der Aufklärung, München 1926. |
Lyotard, Jean-François Philosophie und Malerei im Zeitalter ihres Experimentierens, Berlijn 1986. |
Mandelbaum, M.
History, Man and Reason. A Study in Nineteenth Century Thought, Londen / Baltimore 1974 (1971). |
Mannheim, Karl
‘Die Bedeutung der Konkurrenz im Gebiete des Geistigen’. In: Volker Meja, Nico Stehr (Hrsg.), Der Streit um die Wissenssoziologie, Frankfurt am Main 1982, Bd. 1, p.325-370. |
Manuel, Frank E.
The Prophets of Paris, New York 1962. |
Manuel, Frank E.; Manuel, Fritzie P.
Utopian Thought in the Western World, Oxford 1979. |
Meijers, Debora J.
Klasseren als principe. Hoe de k.k. Bildergalerie te Wenen getransformeerd werd in een ‘zichtbare geschiedenis van de kunst’ (1772-1781), Amsterdam 1990. |
Mulder, E.M.
‘Perspectief en de dimensies der verbeelding’. In: idem, Muziek in spiegelbeeld. Essays over muziekfilosofie en dieptepsychologie, Baarn 1985. |
| |
| |
Munro, Thomas
‘Do the Arts Progress?’ In: Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol. 14, no. 2 (december 1955), p.175-190. |
Munro, Thomas
Evolution in the Arts, Cleveland z.j. (ca. 1964). |
Nietzsche, Friedrich
‘Vom Nutzen und Nachteil der Historie für das Leben’. In: idem, Werke, Kritische Gesamtausgabe (kgw), Hrsg. G. Colli, M. Montinari, New York / Berlijn 1967 e.v., kgw iii/ 1 (1972), p.239-330 (1874). |
Nisbet, Robert
History of the Idea of Progress, New York 1980. |
Oelmüller, W.
‘Hegels Satz vom Ende der Kunst und das Problem der Philosophie der Kunst nach Hegel’. In: Philosophisches Jahrbuch 73 (1965), p.75-94. |
Overy, P.
De Stijl, Londen 1991. |
Parekh, B.; Berki, R.
‘The History of Political Ideas’. In: Journal of the History of Ideas, 34 (1973), p.163-184. |
Paz, Octavio
De kinderen van het slijk. Van de romantiek tot de avant-garde, Amsterdam 1990 (1976, oorspr. Los hijos del limo, 1974). |
Perrault, Charles
Parallèle des Anciens et des Modernes en ce qui regarde les arts et les sciences (facsimile), München 1964 (1688-1697). |
Pochat, G.
Geschichte der Ästhetik und Kunsttheorie. Von der Antike bis zum 19. Jahrhundert, Keulen 1986. |
Poggioli, R.
The Theory of the Avant-Garde, New York 1968. (Oorspr. Teoria dell'arte d'avanguardia, 1962.) |
Pollard, Sidney
The Idea of Progress, Londen 1968. |
Popper, Karl R.
De armoede van het historicisme, Utrecht / Antwerpen 1974. (Oorspr. The Poverty of Historicism, 1957.) |
Pot, J.H.J. van der
De periodisering der geschiedenis. Een overzicht der theorieën, Den Haag 1951. |
| |
| |
Rigault, Henri
Histoire de la querelle des anciens et des modernes, Parijs 1856. |
Ritter, Joachim
‘Fortschritt’. In: idem, Historisches Wörterbuch der Philosophie, Bd. 2, Basel / Stuttgart 1972, p.1032-1059. |
Rochberg, George
‘Can the Arts Survive Modernism? (A Discussion of the Characteristics, History, and Legacy of Modernism)’. In: Critical Inquiry 11 (december 1984), p.317-340. |
Rodenko, Paul
Tussen de regels. Wandelen en spoorzoeken in de moderne poëzie, Den Haag 1956. |
Roegholt, Richter
De geschiedenis van De Bezige Bij, Amsterdam 1972, hfdst. 4. |
Rollins, Mark (ed.)
Danto and his Critics, Cambridge (Mass.) 1993. |
Romein, Jan
‘De dialektiek van de vooruitgang’ (1935). In: idem, Historische lijnen en patronen. Een keuze uit de essays, Amsterdam 1976, p.40-89. |
Romein, Jan
‘Gedachten over de vooruitgang’ (1950). In: idem, Historische lijnen en patronen. Een keuze uit de essays, Amsterdam 1976, p.387-416. |
Rorty, Richard
‘The Historiography of Philosophy: Four Genres’. In: R. Rorty, J.B. Schneewind, Q. Skinner (eds.), Philosophy in History. Essays on the Historiography of Philosophy, Cambridge 1984, p.49-75. |
Rosenberg, Harold
The Tradition of the New, New York 1982 (1959). |
Rotenstreich, N.
‘The Idea of Historical Progress and Its Assumptions’. In: History and Theory 10 (1971), no. 2, p.197-221. |
Sampson, R.V.
Progress in the Age of Reason. The 17th Century to the Present Day, Londen 1956. |
Schoot, A. van der
‘Is er vooruitgang in de kunst?’. In: Caroline van Eck, Herman Philipse (red.), Praesidium libertatis. Lezingen filosofiedag 1985, Delft 1985, p.260-266. |
| |
| |
Schulte-Sasse, Jochen
‘Foreword: Theory of Modernism versus Theory of the Avant-Garde’. In: Peter Bürger, Theory of the Avant-Garde, Minneapolis 1984 (1976), p. vii-xlvii. |
Seel, Martin
‘A Defense of Aesthetic Progress’. In: Praxis international, 6 (jan. 1987), no. 4, p.416-425. |
Silverman, Hugh J. (ed.)
Postmodernism - Philosophy and the Arts, New York 1990. |
Skinner, Quentin
‘Meaning and understanding in the history of ideas’. In: History and Theory, 8 (1969), p.3-53. |
Solomon, Robert C.; Higgins, Kathleen M.
‘Atomism, Art, and Arthur: Danto's Hegelian Turn’. In: Rollins (ed.), p.107-126. |
Sontag, Susan
Tradities van het nieuwe of: Moeten wij modern zijn? Huizingalezing 1989, Amsterdam 1990. (Oorspr. Traditions of the New or: Must We Be Modern?) |
Spencer, Herbert
First Principles. A System of Synthetic Philosophy, Londen 1893 (1862). |
Staal, Frits
‘Over het cyclische en het rechtlijnige tijdsbegrip’. In: idem, Over zin en onzin in filosofie, religie en wetenschap, Amsterdam 1986, p.51-76. |
Stokvis, Willemijn
Cobra, geschiedenis, voorspel en betekenis van een beweging in de kunst van na de Tweede Wereldoorlog, Amsterdam 1979 (1974). |
Straaten, Evert van
Theo van Doesburg. Schilder en architect, Den Haag 1988. |
Swaan, A. de
Kwaliteit is klasse. De sociale wording en werking van het cultureel smaakverschil, Amsterdam 1986. |
Swift, Jonathan
The Battle of the Books, Hrsg. Hermann Josef Real, Berlijn / New York 1978 (1704). |
Varnedoe, Kirk
A Fine Disregard. What Makes Modern Art Modern. New York 1990. |
| |
| |
Vyverberg, Henry
Historical Pessimism in the French Enlightenment, Cambridge (Mass.) 1958. |
Wade, Ira O.
The Structure and Form of the French Enlightenment, Vol. 2: Esprit Révolutionnaire, Princeton 1977. |
Wagar, W. Warren (ed.)
The Idea of Progress since the Renaissance, New York / Londen / Sydney / Toronto 1969. |
Wagar, W. Warren
Good Tidings. The Belief in Progress from Darwin to Marcuse, Bloomington / Londen 1972. |
Weightman, J.
The Concept of the Avant-Garde. Explorations in Modernism, Londen 1973. |
Weijers, Ido
Terug naar het behouden huis. Romanschrijvers en wetenschappers in de jaren vijftig, Amsterdam 1991. |
Wellek, René
A History of Modern Criticism: 1750-1950 (8 Vols.), New Haven / Londen 1955 e.v. |
Wellek, René
‘Evolution of Literature’. In: P.P. Wiener (ed.), Dictionary of the History of Ideas, New York 1973, Vol. 2, p.169-174. |
Wellek, René; Warren, Austin
Theory of Literature, New York 1956 (1947). |
Weyergraf, Clara
Piet Mondrian und Theo van Doesburg: Deutung von Werk und Theorie, München 1979. |
Whittall, A.
Music since the First World War, Londen 1977. |
Wieland, W.
‘Entwicklung, Evolution’. In: Brunner, Conze, Koselleck (Hrsg.), Bd. 2 (1979), p.199-228. |
Wismer, Beat
Mondrians ästhetische Utopie, Baden 1985. |
Wittgenstein, Ludwig
Philosophische Untersuchungen / Philosophical Investigations, ed. G.E.M. Anscombe, R. Rhees, Oxford 1953. |
Wolfe, Tom
The Painted Word, New York 1987 (1975). |
|
|