kregen we het Chaldeeënrijk, Egypte en China, terwijl er dan eigenlijk helemaal niet een chaldees, chinees of egypties volk bestond. Van het romeinse rijk kan men met nog meer recht zeggen dat het gedurende enige tijd slechts een administratief ‘vaderland’ was; Paulus, jood en christen beide, beriep zich op zijn romeinse burgerschap.
Is zo'n administratief ‘vaderland’ al een natie? Wat heeft naties gemaakt? In de tijd dat Renan schreef, woonden er in wat Turkije heette armeniërs, turken, koerden, syriërs, grieken, arabieren en slaven. De armeniërs, syriërs, grieken en slaven zijn er bij de inkrimping van Turkije uitgeperst, één taal en één godsdienst hebben tenslotte de mensen samengevat die zich nu nog turken noemen. Dat de germaanse stammen die West-Europa binnendrongen, en later de noormannen, in de volken die ze bezet hadden, opgingen, kwam doordat ze hun taal vergaten en dat werd bevorderd door het feit dat zij vrouwen in de onderworpen gebieden trouwden. Allerlei elementen deden een soort Frankrijk ontstaan, waar onder de binnengedrongen stammen op de duur naar verhouding maar weinig franken leefden.
Waren dinastieën nodig om naties te maken? Laten wij in dat geval, ten behoeve van de Internationale Die Eenmaal Komen Zal Op Aard niet wachten en beginnen met het afschaffen van de dinastieën. (Laten wij dat, om enkele belangrijke redenen, in elk geval vast doen.) De grenzen van Frankrijk in 1789 hadden niets natuurlijks, noch hadden zij een noodzakelijk karakter, en dat geldt ook voor het verenigde Engeland, Ierland en Schotland, Dinastieën plachten in een mengeling van huwelijken en oorlogen landen bij elkaar te trouwen en te schieten, maar ze zijn niet nodig voor het vormen van naties. Als er geen dinastieën zijn, zoals in de Verenigde Staten, verbinden zich staatjes ook tot naties. Het gaat óók met schieten en doodslaan, l'unité se fait toujours brutalement, zegt Renan. Zo was het met de Verenigde Staten, en het geweld werkt daar nog steeds na, maar dat is geen reden om de dinastieën niet af te schaffen.