voor de ploeg spannen zolang er nog ossen beschikbaar zijn.
Wij konden het overigens best samen vinden en vaak maakte hij opmerkingen die mij verrasten. Aanvankelijk was ik het meest verwonderd over het feit dat hij zeer muzikaal was en goed piano speelde. Dat was bepaald dom van mij - want ik had moeten bedenken dat de muziek, die meest abstrakte aller kunsten, ook de meest mathematische en redelijke is en dat dus in de muziek het creatieve en het reproducerende veel dichter bij elkaar liggen dan in welke kunst ook.
Niemand zal het wel in zijn hoofd halen Pablo Casals, Bach spelende, gelijk te stellen met een of andere schilder die een knappe copie maakt van het Joodse Bruidje.
Er zijn in onze vaderlandse cultuur duidelijke firma's, bv. Hijmans en Thijssen, de Vries en te Winkel - er zijn er nog een paar, maar zij schieten mij niet te binnen. De firma die mij het naast aan het hart ligt is die van Du Perron en Ter Braak, en zij zal zeker van historische betekenis blijken. Jarenlang had ik geregeld persoonlijk contact met Du Perron, met Ter Braak helaas minder, omdat omstandigheden van woonplaats en werk het niet toelieten.
Zij stierven op dezelfde dag en de oorzaak van hun dood was dezelfde: het opzettend noodweer der Moffen. Mijn vriend Du Perron stierf door een hartaanval; Ter Braak sloeg de hand aan zichzelf: hij wenste niet voort te leven onder het bewind van de massamoordenaar Hitler. Ik blijf mij afvragen waarom hij niet ontweek naar Engeland, wat toen nog net mogelijk was.
Wellicht heeft hun lot het gewild dat zij, zonder het te weten, naast elkaar de dood ingingen. Dat dit zo gebeurde doet mij, na zovele jaren, nog steeds denken aan het slot van een klassiek treurspel. Al lang geleden viel het doek, maar dat treurspel herdenk ik nog vaak.